ANP - Re: Dittrich wil naar 67 jaar met pensioen

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed May 18 07:02:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is ook een kwestie van wat je wil lezen natuurlijk.
Waren ze met een andere invalshoek gekomen dan had je hier niemand gehoord
over wie bepaald wat nieuws is, wat al vele jaren zo gebeurd.
Nu is de invalshoek de 67 jaar en wordt er overheen gevallen.
Zo gaat dat nu steeds als hetgeen wat erin het nieuws komt sommigen niet
bevalt.

Het is net als in de politiek, als enquetes slecht uitvallen voor een partij
dan roepen politici dat je je niet moet laten leiden daardoor. Vallen ze
gunstig uit dan staan ze vooraan om te vertellen hoe goed ze het wel niet
doen en dat ze dus op die weg door moeten gaan.

Ger

Gelukkig is het niet helemaal zo erg als het lijkt.

Het ANP is belangrijk, maar ook weer niet onbegrensd. Het bepaalt over het
algemeen wat het eerste, snelle nieuws is. Dus teletekst, het radionieuws,
en
tegenwoordig ook tientallen websites, inclusief die van de kranten.
Daarnaast
is het ANP erg belangrijk als bron voor Metro en Spits.

De serieuze kranten, van Telegraaf en Volkskrant, publiceren het ANP-bericht
wel op hun website om snel nieuws te brengen, maar maken er ook nog steeds
hun
eigen verhaal van.
Parool en NRC waren daarvan een voorbeeld, al koos de NRC ook voor de 67
jaar
als opening. En afwachten wat de ochtendkranten morgen brengen, als nieuws
én
als aanvullende achtergrond. Elk zal wel hun eigen invalshoek hebben, en zo
hoort dat. In de loop van de week komen dan wel de nadere analyses.