Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 16 19:00:34 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Als M$ een ding NIET heeft dan is dat uitgerekend wel een
> fatsoenlijk operating system. Het is zo lek als een mandje
> en verantwoordelijk voor veel leed en computer ellende.

Hehheh, ik wist dat er zo'n bezwaar moest komen :-) Werk zelf veel met
Windows 2000 en ben redelijk tevreden. Gebruik verder RedHat voor de
servers.

> Het is bovendien ontzettend gebruikers onvriendelijk en
> plaatst menigeen voor schier onmogelijke problemen.
> Maar dat was allemaal nergens voor nodig geweest als men
> tijdig in had gezien wat de gevolgen zouden zijn van het
> monopolie.

Helemaal mee eens. Maar er kan nog genoeg aan gedaan worden als de
politieke wil er maar is. En daar ligt dan denk ik ook een mooie
communicatietaak voor techneuten als jij en ik. Als jij en ik elkaar al
verkeerd kunnen begrijpen, kunnen we het de politiek toch ook niet kwalijk
nemen als ze ons niet snappen :-)

> IBM wist al dat monopolies een hele gevaarlijke kant hebben.
> Ook de moeite waard om daar eens in te duiken.

Heb je daar een link voor?

>  > Het probleem zit hem in de
>
> Wat een aperte onzin. Lees eens wat geschiedenis over het
> ontstaan van de verschillende systemen, zou ik zeggen.

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Wat ik bedoel is dat de waarde
van een standaard hem zit in de mate waarin hij gebruikt wordt. Zoals
Tanenbaum voor de grap gezegd heeft: het mooie aan standaarden is dat er
zoveel zijn om uit te kiezen. Als een bepaalde standaard een grote
installed base heeft, wordt het interessant om daarvoor software te
ontwikkelen. Als de gemiddelde consument Linux op zijn PC had, zouden
allerlei games primair voor Linux geschreven worden, maar nu gebeurt dat
niet.

In dat opzicht is een standaard een natuurlijk monopolie, of een
natuurlijk oligopolie. Net als een telefoonnetwerk, gasnetwerk etc. De
kosten om veel parallelle "standaarden" te hebben zijn gewoon te hoog, net
als de kosten van veel parallelle gasnetwerken.

> Ook al aperte onzin. Het schrijven van software is niet
> platform afhankelijk.

Aperte onzin, da's nog eens mannentaal! Wat ik bedoelde is dat binaries
niet  platformonafhankelijk zijn.

> Opnieuw, aperte onzin, immers platform onafhankelijk. Of
> noem je het aanklikken voor welke platform ook al extra werk? :)

Dat is inderdaad niet zo heel veel extra werk. Maar je moet wel een
compiler hebben of aanschaffen die het andere platform ondersteunt. En dat
kost tijd eveneens als het ermee leren omgaan. Maar daarom schreef ik ook
dat als de software vakkundig geschreven is, het niet heel veel extra werk
is. Als ik code schrijf, isoleer ik altijd de platformafhankelijke
stukken. En vaak is dat helemaal niks. Aan de andere kant: als je gebruik
maakt van libraries, moeten die op je target plaform wel beschikbaar zijn.
Als je DirectX wilt gebruiken onder Linux bijvoorbeeld.

En daarnaast doet Microsoft er natuurlijk alles aan om
platform-afhankelijkheden in mensen hun source code te krijgen, ATL en
andere meuk bijvoorbeeld. Nogmaals, vakkundige programmeurs laten zich
daardoor niet verleiden, maar er zijn denk ik een hoop applicaties in
gebruik die niet zo heel snel naar Linux te porten zijn.

> Je begrijpt er niets van. Er is heel veel (ook software)
> geschreven en zelfs in open standaarden, maar overheden
> zagen het belang er niet van in en lieten M$ en het
> monopolie en in deze zijn gang gaan en met een eigen
> standaard komen. Domme misser van de politici. En daar teert
> ze nog welig op.

Zeker. Maar dat bedoelde ik ook. Er is een grote installed base van
Windows machines en er zijn heel veel legacy applicaties die *als binary*
niet onder Linux draaien en niet goed genoeg opgezet zijn om even
simpelweg opnieuw te compileren.