Een cursus economische filosofie in 30 minuten

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat May 14 14:09:21 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar is het niet een beetje raar om "de" concurrentie of "de" samenwerking als
wenselijk uitgangspunt te nemen.

Er zijn tal van terreinen waar het geen enkele vraag is of de vrije,
marktgewijze produktie, met een markt van vragers en aanbieders waarop de
prijs tot stand komt, en waarbij de overheid hooguit ervoor zorgt dat de
concurrentie eerlijk verloopt, de meest preferente vorm is. Van supermarkten
tot en met mobieltjes, dat gaat allemaal prima zo.

En er zijn andere vormen waar overheidsproduktie het meest effectief én
efficiënt is - die niet door de markt, maar door het democratisch principe
wordt bepaald. Het beste voorbeeld van een echt collectief goed in die zin is
defensie, maar er zijn talrijke andere te noemen.

En in de werkelijkheid zijn er tal van vormen tussenin. Van onderwijs tot en
met reïntegratie van werklozen, er wordt steeds een verschillende mix gekozen
van vraag- en aanbodsturing, van overheidsaanwijzingen versus samenwerking, en
van marktprikkels in een situatie waar geen reële markt bestaat (maar sommige
prikkels wel toepasbaar zijn).

Er is geen zinnig mens die beweert dat concurrentie in alle gevallen altijd de
beste wijze van organisatie is. En zeker niet bij D66. Maar 'samenwerking' kan
ook slecht uitpakken. Denk eens aan de dure, vrijwel volledig overbodige
publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie. Pure samenwerking, maar lijdend aan
een volstrekt tekort aan gezonde marktwerking, puur corporatisme, waarin op
oneigenlijke gronden de markt wordt gereguleerd ten gunste van de
georganiseerde ondernemers. Of de CAO's. De bouwfraude - prachtige vorm van
'samenwerking' - lekker samen de markt verdelen, de belastingbetaler draait
ervoor op.

Ik zag je vragen ook eerder deze week al op de mail, Peter, maar ik weet echt
niet wat ik ermee aan moet. Je uitgangspunt is kennelijk dat er 'marktistisch'
(zoals Henk Vreekamp altijd zegt) wordt gedacht binnen D66. En dat is niet zo.

Soms is er te weinig markt, soms te veel overheid. Markt waar het kan,
overheid waar overheid (of andere vormen van collectieve organisatie en
-samenwerking) moet.

Groeten,
Bert Bakker.