Groene stroom subsidie wordt ingetrokken.

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed May 11 20:59:59 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark, probleem is dat we geen referendum meer hebben om zo maar uit te
schrijven. Dat wás er in de tijdelijke Referendumwet, maar is door Balkenende
1 afgeschaft.

Maar even over de zaak zelf. Met een handicap, want ik weet er niet zo veel
van; Boris de la Jambon doet groene stroom, maar die zit in New York.

Brinkhorst had kennelijk een probleem; de regeling was zo'n succes, dat hij
veel meer kost dan geraamd. Dan zit er dus een groot gat, en iemand moet dat
opbrengen. Kennelijk worden de kosten van de stimulering van groene energie
opgebracht door de consument, via een opslag op zijn aansluiting. Dat is wel
een beetje raar, want zo betaalt hij dubbel: via de energieheffing voor de
'vuile' energie, en dan nog eens via die 56 euro per jaar (en volgend jaar
wordt dat 100 per jaar) via zijn aansluiting.
Tegen die achtergrond heeft Brinkhorst beesloten om vooral de grote
subsidievreters - de grote bedrijven, met grote projecten - af te sluiten van
verdere subsidies. Alle kleine projecten blijven wel gesubsidieerd. En
bovendien wordt de doelstelling van 9 procent groene energie in 2010 (dat is
de enige Europese afspraak hier) gehaald.

Tot zover het verhaal van Brinkhorst/EZ.

Ik vind het voor ons toch erg ongemakkelijk. Niet dat de Gasunie en Shell niet
nog meer subsidie opstrijken. Wel dat minstens de indruk is gewekt dat er een
rem komt op de verdere groei van groene energie, die natuurlijk juist zeer
gewenst is.
Bovendien vind ik eigenlijk niet dat we de consument meer kunnen vragen - ook
niet als we dat 'meenemen in het koopkrachtbeeld 2005', zoals het kabinet
schrijft.

Het komt er dus op neer dat het gat in de regeling op een andere manier gedekt
zou moeten worden. Dat lijkt mij een mooie opdracht voor de Kamer, i.c. voor
mezelf, in het debat over de Voorjaarsnota binnenkort. Daarmee helpen we
Brinkhorst ook, die kan nu eenmaal weinig anders binnen de
begrotingsafspraken, maar zit er volgens mij ook mee in zijn maag. Dus moet er
een oplossing komen waardoor de subsidiëring wordt hersteld. Mooi dualistisch
'project'.
Misschien ook een aardige motie voor het platform Duurzame Energie op het
komende congres in Nijkerk?

p.s. de aardagasbaten, waar de energiebedrijven de oplossing in zien, zijn dat
niet. Die zijn voor een belangrijk deel wettelijk voorbestemd, deels voor
aflossing staatsschuld, deels voor het Fonds Economische Structuurversterking,
waaruit investeringen in infrastructuur, kennis en milieu (maar nou net niet
deze) kunnen worden betaald.