Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Tue May 10 15:52:18 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik was er even niet, vandaar nu pas reactie op deze mail van Ger.

Natuurlijk mogen er in alle vrijheid CAO-afspraken worden gemaakt. Dat kan en
mag de overheid nooit verbieden. Het probleem begint wanneer degenen die de
afspraken hebben gemaakt (i.c. de georganiseerde werkgevers) de overheid
vervolgens vragen om die afspraken aan iedereen op te leggen, ook aan
werkgevers die ervoor hebben gekozen om zich niet te organiseren en die dus
ook geen deel hebben aan die afspraken. Het gaat dus om de algemeen
verbindendverklaring.

Rust in de bedrijven en geen mensen afsnoepen met meer loon: dat betekent in
wezen dat men dus onder zijn marktwaarde zou werken.
En een bescherming dat je marktwaarde als vakman niet onderuit wordt gehaald:
juist door het loonkartel is er geen sprake van een markt, dus ook niet van
marktwaarde, dus ook niet van de vraag of je onderuit wordt gehaald of niet.
En áls je onderuit zou worden gehaald, betekent dat in wezen dat je
marktwaarde te hoog is vastgesteld. Dus weer: een kartel. Wie is de dupe? De
consument die te hoge prijzen betaalt, en de werkloze die geen kansen krijgt
omdat de werkgelegenheid kunstmatig wordt verkleind. Ten gunste van de
insiders, ten koste van de outsiders.

Verder schrijf je: als er geen CAO is is er een minimumloon. Dat is waar. Het
probleem is dat als er wel een CAO is, dat minimumloon ook effectief wordt
weggeregeld. Een hoge loonvloer in de markt betekent werkloosheid daaronder.
Dan wel: zwart werk, ontduiking, noem maar op.