'Geen werk voor helft bijstand'

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun May 8 08:19:20 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> 'Geen werk voor helft bijstand'
> De helft van de mensen in de bijstand komt daar naar verwachting nooit
> meer uit.
>
> Schatting
> Gemeenten schatten dat ruim 160.000 uitkeringsgerechtigden niet aan
> betaald werk te helpen zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de vereniging
> van directeuren van sociale diensten Divosa.
> ----

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/05
_mei/07/binnenland/0507_1200_bijstandsgerechtigden.xml

> 160.000 redenen om het systeem aan te passen, dunkt mij. Mogelijke stappen
> om dit aan te pakken: ontslagrecht versoepelen, flexwet verruimen, duur
> van de ww inperken, ww vrijwillig maken, ww privatiseren, discriminatie
> van niet-georganiseerden afschaffen, minimumloon omlaag + inkomenssteun,
> integratiecursussen, onderwijs, her-, bij- en omscholing.
>
> Werk, werk en nog eens werk.

Ja hoor, quasi simpel toch.
Mensen moeten gewoon onslagen kunnen worden als de werkgevers het even
uitkomt of omdat hun neus hen niet aan staat. Weer terug naar de uitkering
en even een paar maanden wachten of je weer in aanmerking komt voor de
uitkering. Mensen die nu in bv. de WW zitten en een baantje voor een paar
maanden aannemen zitten erna zomaar 3 maanden te wachten op een nieuwe
uitkering. Mensen durven zich momenteel niet eens ziek te melden als ze in
de WW zitten omdat het omzetten naar een andere uitkering tijdenlang duurt
en men mensen gewoon zonder geld laat zitten. Ze zouden wel gek zijn om even
tijdelijk uit de uitkering te gaan, in Rotterdam moeten ze met zijn allen
naar de voedselbank.
De flexwet flink verruimen zodat mensen helemaal geen enkele zekerheid meer
hebben. Zo heeft er straks helemaal niemand nog vast werk, kan er helemaal
niemend nog een hypotheek krijgen of zo.
Om de mensen uit de bijstand te krijgen moeten we de duur van de WW
inperken. Gochempie, dan komen ze eerder in de bijstand hoor.
WW vrijwillig maken? Zodat de mensen die er niet aan mee doen meteen in de
bijstand komen?
Privatiseren? Hey, dan worden ze niet meer ontslagen als dat makkelijker
kan?
Integratiecursussen? In groepjes van 10 op internet kijken naar de
vacatures? Laat me niet lachen.

Ger