VNG verwacht grote instroom in de bijstand

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sat May 7 18:36:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Vanmorgen in het nieuws dat de vereniging van Nederlandse Gemeenten een
> grote instroom ziet en verwacht in de bijstand van (ex)WAO-ers.
> Hoe zou dat nu toch komen? Volgens Balkenende en de Geus was het toch een
> kwestie van die mensen nieuwe kansen bieden door hen uit de WAO te
> schoppen.

Kansen door ze uit de WAO te zetten, dat kan natuurlijk niet. Aansporen
hooguit. En dat is alleen daar terecht waar mensen wel konden werken, maar
het niet wilden. En we zijn het er over eens dat dat niet alle gevallen
zijn.

> Dan kunnen ze toch onmogelijk in de bijstand verzeilt raken.

Hoezo niet? Wat dacht je van een voormalig arbeidsongeschikte timmerman
wiens collega's ook allemaal werkloos zijn?

> Zouden de werkgevers dan toch niet in de rij staan te wachten op onterecht
> afgeschatte mensen om ze onmiddellijk in dienst te nemen?

Nee, dat staan ze inderdaad niet. En ja, dat kon je op je klompen aanvoelen.

> Of hebben we het
> dan toch over een verkapte asociale bezuiniging over de toch al vaak
> kapotte ruggen van zieke mensen?

Lijkt me zeer wel mogelijk en da's natuurlijk een erg kwalijke zaak. Maar
er zullen ook vast mensen tussenzitten die wel degelijk gedeeltelijk weer
kunnen werken. Maar het werk is er helaas nog steeds niet.

Wat betekent e.a.a. trouwens voor de premies? Zijn die nog steeds dekkend?