Aangeboden: een witte werkster m/v voor drie euro per uur

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon May 2 15:03:43 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> En vervolgens krijgen we van Europa te horen dat dit niet mag omdat het
> een
> indirecte vorm van subsidieren van bedrijven is en dat verstoort de
> concurrentie.

Denk je dat? We subsidieren toch de mensen en niet de bedrijven? Die
profiteren daarvan uiteraard mee, da's waar. Waarvan overigens ook weer
een deel terugvloeit via de vennootschapsbelasting en dividendbelasting.
En een deel naar de consument in de vorm van lagere prijzen of betere
service. En het geldt natuurlijk ook voor buitenlandse bedrijven die in
Nederland actief zijn. Overigens zijn er ook "uitverdien"-effecten dus of
het BNP er echt door omhoog gaat, weet ik eerlijk gezegd niet.

Maar er blijft wel marktwerking, want de bedrijven moeten wel concurreren
om die goedkope krachten. Het is dus anders dan wat we in het verre
verleden deden met RSV enzo. Ook daar kon je - anders dan bij de huidige
uitkeringen - natuurlijk redeneren "dan levert het tenminste nog wat op",
maar aan de andere kant haalde dat ook de prikkel weg om niet meer
rendabele structuren te veranderen.