Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe / Van Mierlo met allereerste Verk. Program te weerleggen.

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Wed Mar 30 17:20:30 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste mensen,

Naar aanleiding van de bezwaren van Van Mierlo en Borst tegen onze huidige koers ben ik weer eens in oude D'66-stukken gedoken (let op apostrophe!).

   In de brochure "DAAROM D'66" van D66-oprichter en Kamerlid Hans ("J.P.A.")  Gruyters (De Bezige Bij, Amsterdam, 1967) staat als bijlage het Verkiezingsprogramma waarmee D'66 onder Van Mierlo in 1967 campagne heeft gevoerd. Ik citeer daaruit de eerste, tweede en derde alinea, met cruciale passages in hoofdletters, en als voetnoten mijn commentaar:

"Politiek program van de Democraten'66.

De Democraten'66 vormen een Nederlandse politieke partij die op 14 oktober 1966 is opgericht. Deze oprichting vond plaats omdat de ideologieën van de bestaande politieke partijen geen antwoord meer geven op de vragen die ons bezighouden. Velen zouden liever hun stem uitbrengen op grond van een MODERNE VISIE OP HEDEN EN TOEKOMST dan op grond van politiek gezien verouderde beginselen.

De partij heeft tot doel voor Nederland en, zo mogelijk, andere landen bij te dragen tot de GEESTELYKE EN MATERI-ELE ONTPLOOI-ING VAN ALLE MENSEN (1), ongeacht hun levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, nationaliteit, taal, maatschappelijke afkomst of sexe. DAARTOE zal de partij streven naar een RADICALE DEMOCRATISERING (2) van de Nederlandse samenleving in het algemeen en van het Nederlandse politieke bestel in het bijzonder.

Ten aanzien van de MIDDELEN welke gehanteerd behoren te worden om deze doeleinden te bereiken, wordt GEEN SPECIALE VOORKEUR UITGESPROKEN. (3)  De doelmatigheid zal zoveel mogelijk de keuze bepalen, in het bijzonder waar het de mate betreft, waarin de overheid moet worden ingeschakeld. (4)"

(1)= een puur liberale formulering; BA
(2)= hier dus nadrukkelijk als middel neergezet! BA
(3)= dus niet automatisch: staatsrechtelijke hervorming boven of vóór alles! Sociale democratisering van bv. de SER, afschaffing van Neocorporatisme, en automatisering van de Overheid komen in het Verkiezingsprogramma 1967 ook expliciet aan de orde! BA
(4)= En waar de overheid geen rol speelt, is Staatsrecht niet meer relevant! BA

Bernard Aris

Bernard Aris