Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Wed Mar 30 16:52:33 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die situatie zal vanzelf ontstaan, denk ik,

Omdat de conservatief linkse oppositie haar eigen vagere grondwetswijziging
best zal voorstellen, zoiets hadden ze direct na de eerste-kamerafwijzing al
gezegd in ieder geval.

Net als bij amendementen hoort het meest vergaande eerst in stemming
gebracht te worden, dat is die van de coalitie, maar bovendien hebben de
coalitiefracties al afgesproken de vagere grondwetswijziging te cullen
blokkeren dus afstemmen, ook als dat in de vorm van een amendement door
links gebeurd dus.

Een kamer zal zich nooit in meerderheid voor beiden uitspreken lijkt me, zo
van shopt u of in de eerste kamer of zelfs daarna in tweede lezing maar. Ik
denk dat dat formeel niet eens kan.

Fritz