Trouw: Van Mierlo keert D66 mogelijk rug toe (interview)

Wed Mar 30 01:24:42 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niet principieel maar praktisch eens, Mark,

Dat was ik al, vooral vanwege het electoraal verhelderende effect.

Dat Hans bezwaren heeft tegen die opneming is op zich principieel juist, ik wees net als jij op onze ontwikkelingsstaat (kan de VS niet binnenvallen om onze vrijheid te brengen?),
en net als jij op de onpraktische kanten van de deconstitutionalisering
(volstrekte willekeur in handen van elke volgende coalitie).

Maar hierover zal de discussie die Hans aankaart hoe dan ook gevoerd moeten worden. Van Mierlo wil zich overigens ook laten overtuigen...
En hij is hoe heet dat ook alweer, Jezuïet, strategisch geschoold genoeg, hij noemde ook al die links ontmaskerende rol van constitutionalisering.

Hoe dan ook spreekt zijn niveau van het onbevreesd expliciet uitspreken van principes en belangen en bedoelingen me erg aan.
Dan valt het implicietere uitventen van het coalitieakkoord extra op
(is er nog een fractieberaad geweest of was de brief van Jan Peter al uit?)
alsmede het onze zelf meeonderhandelende voorzitter alvast laten benoemen als minister, helaas in alle opzichten erg onzuiver.

Fritz