Hans van Mierlo

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Wed Mar 30 00:50:47 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans van Mierlo zet de boel aardig op scherp. En uit wat ik (met dank aan de
lijsters) heb kunnen lezen, ben ik het wel met hem eens dat bestuurlijke
vernieuwing onlosmakelijk met D66 is verbonden.
Als D66 niet blijft vechten voor bestuurlijke vernieuwing en zich daar niet
meer mee vereenzelvigd zal ik mijn eigen lidmaatschap ook overwegen.
Wat ik ook met van Mierlo deel is zijn analyse dat CDA, VVD en de
D66-fractie aansturen op verlenging van de huidige coalitie. Ook zijn mening
over het scherpzetten van de band met de PvdA deel ik. Maar ik wil er wel
aan toevoegen dat de onvrede met de PvdA al veel langer speelt binnen D66.
Ook ik ben geen fan van Bos en zijn partij. De gang van zaken van afgelopen
week hebben dat gevoel alleen maar versterkt.
Tot zover mijn overeenkomst met de mening van Hans van Mierlo.

Want in tegenstelling tot Hans ondersteun ik wel de fractie en het door hen
bereikte paas-akkoord. Al ben ik teleurgesteld dat bestuurlijke vernieuwing
op de achtergrond is geplaatst met louter bühne-praat, ik ben wel zeer
verheugd met de media-hervormingen, en met het extra geld voor
kenniseconomie en innovatie. De verlaging van de kiesdrempel is een heel
klein gehaktballetje in een zeer waterige bestuurlijke vernieuwingssoep.
Toch steun ik Boris en de fractie, er viel namelijk niet veel meer te halen.
Breken zou funest zijn voor Nederland naar mijn mening. Verkiezingen zouden
op dit moment een situatie opleveren die Nederland onbestuurbaar maakt. CDA
en PvdA in een kabinet is (gezien de persoonlijke verhoudingen tussen beide)
moeilijk te bereiken en zal zeer waarschijnlijk niet lang stand houden. Ik
denk alleen maar aan de WAO-problematiek, waarvan de kabinetsplannen nog
niet beide Kamers is gepasseerd. Dit alles bij elkaar brengt mij tot het
standpunt voor het paas-akkoord te gaan stemmen.

Ik ben benieuwd hoe het zaterdag zal vergaan. Vandaag hadden we in
Roosendaal een bestuursvergadering. Van de 7 aanwezigen waren er 2 die het
paas-akkoord ondersteunden (waaronder ikzelf). De overigen waren expliciet
tegen. Personen die normaliter nooit naar een Congres gaan gaven aan nu wel
te gaan om tegen te stemmen. Met het nieuws van Hans van Mierlo erbij krijg
ik een onrustig voorgevoel dat het zaterdag wel eens slecht kan uitpakken
wat het paas-accoord betreft. Boris en Alexander zullen moeten bewijzen wat
ze waard zijn!

Een 'onrustige' André van Wanrooij, Roosendaal