Het accoord

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Mar 28 21:30:32 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik neem aan dat je MNT, molecular nanotechnology, bedoelt. Het meer
filosofische deelgebied waarin een toekomst bestaande uit
zelfreproducerende machines wordt uitgedacht. Dat is nog een long-shot.
Voor de korte termijn liggen de uitdagingen in het gebruik maken van
technieken van de natuur, om informatie te processes, om uiterst fijne
sensoren te bouwen, om krachten over te brengen, etc. De huidige
fabricagemethoden staan zo'n beetje loodrecht op die van de natuur. Wij
nemen een extra hard materiaal (metaal, silicon) en gaan dat dan
bewerken tot er de juiste vorm uitkomt (top-down). Uiterst primitief,
rijp voor de sloop. De natuur gebruikt bijna alleen zachte materialen
(cellen) en bouwt het bouwwerk van de grond op (bottom-up). De natuur
bereikt dezelfde performance met veel minder energie, in een veel
kleinere ruimte en met veel grotere efficiency. Vergelijk de computer
met de hersenen. Of vergelijk de opslagmogelijkheden van DNA met die van
flash memory. Vandaar dat DNA nu al toegepast wordt in de
computertechnologie en in sensoren. En de mogelijkheden zijn haast
oneindig. MNT kijkt slechts lange termijn. Erg nuttig en interessant,
maar voor de kenniseconomie gaat het erom flink in te zetten op kortere
termijn mogelijkheden. Daar gaat het geld namelijk verdiend worden de
komende jaren. En aangezien Nederland het zich niet kan permiteren
commodities te blijven produceren, biedt nanotechnologie uitstekende
mogelijkheden voor de concurrentiepositie van Nederland.

Groeten,
Mark Giebels