congres

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Mar 27 11:41:15 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> You know what? Ik vind het eigenlijk een dijk van een akkoord. Ten
> eerste komt er inderdaad een grondwetswijzigingsvoorstel waarin de
> *rechtstreeks* gekozen burgemeester wordt vastgelegd. Veel beter dan het
> afgeschoten voorstel en een lange neus naar GL, SP en PvdA. Het wordt nu
> echt leuk als D66 straks na de verkiezingen 'links' aan een meederheid
> kan helpen. Dat wordt dan slikken of stikken jongens...

Ja, maar wacht even. Die moeten zich maar eerst weer tot
progressieve partijen ontwikkelen, hoor.

Overigens, wat als het kabinet nu wel valt en dat ook het
beoogde effect zou blijken te zijn geweest? Niet de
beoordeling van de die simpele wet, maar het trachten
forceren van de val van het kabinet? Dus niet op
inhoudelijke argumenten, maar louter .....

> Ten tweede komt er flink wat geld bij voor versterking van de
> kenniseconomie. Prachtig.

250 voor onderwijs, 500 kenniseconomie.

> Ook goed te lezen dat nanotechnologie een van
> de speerpunten is. Als je in de toekomst mee wil doen in baanbrekend
> nieuw hoogpotentieel onderzoek, moet je daar nu inderdaad zwaar op
> inzetten. Veel beter voor de kenniseconomie dan bv kernfusie ;-)
>
> Verder wat overbodige onderzoekjes naar bestuurlijke vernieuwing, maar
> goed, onze nieuwe minster moet natuurlijk ook iets te doen hebben..

Daar heb ik nog de meeste moeite mee. De bestuurlijke
vernieuweing is al op gang en dient verder gepuched te
worden. Zo duaal werkt het allemaal nog niet, en met name
burgers hebben nog steeds weinig tot niets in te brengen.

Als er al iets gebeurt dan is het juist door die kliek zelf
weer. Daar komt weinig vernieuwends uit. De goede niet te na
gesproken.

Ik erger mij dan ook aan een opstelling als die van een VNG
die onwillige gemeenten steunt in hun getreuzelen en
geneuzel, en hen daarvoor zelfs het schijnt te willen belonen.

Ze kunnen hun blijdschap maar moeilijk onder stoelen of
banken steken, terwijl hier democratisch zich een ramp heeft
voltrokken, en de democratie een ernstige deuk heeft opgelopen.

http://www.vng.nl/smartsite.dws?ID=33760&art=42523
"
Positief is dat hierdoor de invoering van de gekozen
burgemeester over minder dan een jaar definitief van de baan
is. De VNG heeft de afgelopen periode consequent betoogd dit
moment te vroeg te vinden nu de gemeenten nog hun handen vol
hebben aan de dualisering.
"

De burger staat buiten spel. Zo ook in de bestuurlijke
vernieuwing. Tal van andere belangen organisaties kunnen
kennelijk wel hun invloed aanwenden. Mogelijk dat Thom iets
zou kunnen doen gaan voor de burgers, die bij dit alles
(nog) steeds maar niet in beeld zijn als partner(s).

> Lijkt me wel verstandig er een relatief lichtgewicht op te zetten, want
> Thom had natuurlijk gelijk dat er niet veel meer te halen is op dat
> gebied in dit kabinet.

Dit gegeven lijkt me dus al even dramatisch dan een EK dat
een democratisch instrument weet te blokkeren.

Als het hoofdlijnen akkoord een vrijblijvende
aangelijkgenheid is waarom de zaken er dan in opgenomen.
Kijk, of je maakt als coalitie afspraken met elkaar waarbij
de zinzet is het realiseren van de daarin gestelde doelen,
of je laat ze eruit. Het kan niet zo zijn dat de anderen
coalitie partijen zich niet uitdrukkelijk aan het akkord
houden of er elk een eigen interpretatie op na kunnen gaan
houden. Dat heeft eerder iets weg van kiezers bedrog.

Waar wil je dan wie, waar op af kunnen rekenen?

 > Nieuw kiesstelsel is nu ook definitief
> afgeschoten.

Dat is niet erg slim. Zeker niet in de EU. Veel zkaen zullen
via de de niveau's aan bod moeten gaan komen, waarbij de
regio's aan belang zullen gaan winnen.

Henk Elegeert