Tijd voor vrijzinnig-democratisch populisme

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Mar 25 16:32:21 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In Boekel is de welstandcommissie afgeschaft (deregulering en eigen
> verantwoordelijkheid en keuzemogelijkheden) en de verantwoordelijkheid
> en controle aan bouwvoorschriften te voldoen teruggegeven aan bouwende
> burgers en gecertificeerde architecten, die door strenge sancties belang
> hebben de echt belangrijke regels (veiligheid en hinder e.d.) te
> respecteren i.p.v. ze te wraken in de eindeloze spelletjes tegen een
> overheid tegen de burgers...

Ik had wel gekeken, maar de achterliggende gedacht niet op
weten pikken, excuus. Ik vond het wel goed dat een plan in
iedergeval via internet werd aangeboden. Dat je thuis en 24
uur het kunt inzien. Zal een hoop ambtenaren uren schelen.

> Van burgemeester Leers ken je toch de vele eerdere voorbeelden van
> besturen en ingrijpen met zijn gemeenteraad in de rug i.p.v. elkaar
> vliegen afvangen en pappen en nathouden...

Die had een voorschot genomen op de gekozen Burgemeeste en
daar alvast op een goede invulling aan weten geven. Hij is
hevig teleurgesteld begreep ik

http://www.limburger.nl/Index/0,4306,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.limburger.nl%2FPagina%2F0%2C7090%2C31-1-2039--2506431-1471--%2C00.html
"
Burgemeester G. Leers (CDA) van Maastricht. Voorstander, had
als hij gekozen werd zijn nieuwe termijn tot 2010 willen
volmaken:

,,Ik ben teleurgesteld. Heel jammer. Ik vind de houding van
de PvdA heel wonderlijk. Ze waren eerst voorstander van de
gekozen burgemeester anders dan via de raad. Ik wil in
Maastricht een stevig beleid neerzetten. Ik heb niet te
klagen over de ruimte die ik nu krijg. Maar het nieuwe
college kan dat natuurlijk weer veranderen. Motto: de
burgemeester weer het hok in. Dat is voor mij niet
interessant. Ik wil een inhoudelijke rol kunnen spelen. In
2008 zit mijn termijn erop. Dat lijkt me een mooie afsluiting.''
"

Hee, wat lees ik nu ook:

http://www.limburger.nl/Index/0,4306,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.limburger.nl%2FPagina%2F0%2C7090%2C31-1-1--2509484-1438-730825-%2C00.html
Dagblad De Limburger
"
  D66 wil referendum terug

GPD
Den Haag - D66 wil het referendum nieuw leven inblazen.
Volgens betrouwbare bronnen heeft D66-leider Dittrich deze
eis gisteravond in een overleg met CDA en VVD op tafel gelegd.

De partijen spraken over een oplossing voor de politieke
crisis na het vertrek van minister De Graaf van Bestuurlijke
Vernieuwing. Premier Balkenende probeert de crisis snel
achter zich te laten. ,,De wil om eruit te komen is gebaat
bij tempo'', zei hij. De fractievoorzitters van de
regeringspartijen spraken ook nog in het Torentje met leden
van het kabinet. Daar werd eveneens van gedachten gewisseld
over de gekozen burgemeester, het kiesstelsel en het referendum.

Nederland heeft vijf jaar lang een raadgevende
volksraadpleging gekend. De wet die dat mogelijk maakte,
liep 1 januari jongstleden af. Het was de bedoeling dat de
bevolking via zo'n referendum een belangrijk besluit zou
kunnen terugdraaien. VVD-coryfee Hans Wiegel boorde dit
kroonjuweel van D66 in 1999 de grond in.

Balkenende is optimistisch over de afloop van de
ministerscrisis. ,,De goede sfeer en de onderlinge
verstandhouding geven mij veel vertrouwen'', zei hij. Als de
onderhandelingen de komende dagen slagen, zullen ze vrijwel
zeker uitmonden in een aanpassing van het regeerakkoord.

Er wordt in elk geval verder gesproken over de gekozen
burgemeester en het kiesstelsel, verklaarde Balkenende
gisteravond. Andere kernpunten zijn milieu (meer geld en
ruimte), kinderopvang (meer geld), onderwijs (onder andere
meer geld voor computers), publieke omroep (beperken invloed
omroepen) en kenniseconomie (meer geld voor
informatietechnologie).

De D66-politici kwamen in de loop van gistermiddag voor
nader beraad bijeen op het ministerie van Economische Zaken
van minister Brinkhorst. Brinkhorst sprak van ,,spanningen''
in de coalitie. Staatssecretaris Van der Laan (Cultuur) zei
dat D66 zich niet laat afschepen met ,,kruimels''. Eerder
had VVD-voorman Van Aartsen olie op het vuur gegooid met de
opmerking: ,,Ik voel mij niet in de positie om iemand iets
te bieden.'' De PvdA-Senaatsfractie heeft de problemen
veroorzaakt, niet de VVD, vindt hij.

vrijdag 25 maart 2005
"

Henk Elegeert