Overleeft D66 deze crisis ?

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Thu Mar 24 15:29:08 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De laatste tijd meng ik me wegens tijdgebrek niet zo vaak meer in de
discussies op deze lijst en lees ik enkel mee. Vandaag reageer ik maar eens
wel.

Zoals bekend was ik voorstander van deelname in het Kabinet. Ik heb er in
het NRC zelfs toe opgeroepen. Dit vanwege de mogelijkheden die er toen waren
ten aanzien van bestuurlijke vernieuwing. De huidige situatie laat
vooralsnog zien dat op dit terrein geen winst geboekt zal gaan worden.

De PvdA heeft middels de 1e Kamerfractie tegengestemd omdat (volgens van
Thijn in Nova) de direct gekozen burgemeester onomkeerbaar werd voor
volgende regeringen. Hetgeen de PvdA wens om een door de raad gekozen
burgemeester definitief om zeep zou helpen. Overigens is deze laatste wens
er enkel een van de conservatieve vleugel van de PvdA, een vleugel waar
partijleider Bos geen vat op heeft blijkt. Vanwege zijn eigen wens om tot
een direct gekozen burgemeester te komen heeft het stemgedrag van de PvdA
laten zien dat Bos' leiderschap niet zo sterk is dan wordt voorgespiegeld,
maar dat terzijde.

Voor wat betreft de toekomst in het Kabinet.

Ik sluit me volledig aan bij Hans van Mierlo. De fractie zal moeten gaan
bekijken of er op het vlak van bestuurlijke vernieuwing nog winst te behalen
valt. Mocht de fractie van mening zijn dat die winst er is dan zou het haar
sieren dit voor te leggen aan de partij op een Congres. Als de fractie tot
de conclusie komt dat er geen vooruitgang valt te boeken dan rest ons niets
anders dan deelname aan deze coalitie te beëindigen.

De mogelijk tegenvallende uitslag van eventuele tussentijdse verkiezingen
mag naar mijn mening geen reden zijn om te blijven zitten. We namen deel om
punten uit ons programma te verwezenlijken, dat is onze belofte aan onze
kiezers. Als dat niet lukt zijn we aan deze kiezers verplicht om er mee te
kappen. Doorgaan omdat we op andere beleidsterreinen concessies binnenhalen
is voor mij niet acceptabel. D66 was mede opgericht vanwege de wens om
bestuurlijke vernieuwing. Na zo'n 40 jaar is daarvan maar bitter weinig
terechtgekomen. Als partij zul je vanwege je geloofwaardigheid deze wensen
bij iedere kans die je krijgt moeten proberen binnen te halen. De wens om
tot een meer directe democratie te komen was en is voor mij altijd de
aanleiding geweest lid te worden en te blijven van D66. Daar hebben we ons
altijd onderscheiden van andere partijen. Laten we dit los, dan kan ik net
zo goed lid worden van de VVD. De partij waaruit we uiteindelijk zijn
ontstaan vanwege de vernieuwingswens.

André van Wanrooij
Roosendaal