deelname kabinet

Thu Mar 24 00:26:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

Boris komt zwakker over dan hij is en zich opstelt,
doordat Thom als minister en de fractie niet precies dezelfde positie hebben
over de uitwerking van het kiesstelsel.
Het zo ook wel pijnlijk zijn als Boris nu hardop zou zeggen niet alleen
vertrouwen te hebben in een uitkomst van het coalitieberaad daarover, maar
ook dat die uitkomst anders mag en zal moeten zijn dan Thoms gemengde
districtenstelsel.
Zelf verwacht dat ik dat de VVD zijn zin krijgt (wat zou kloppen met Thoms
uithaal naar de VVD hierover), en velen binnen D66: afschaffing van de
kiesdrempel voor voorkeursstemmen binnen een kieslijst, en dus niet een
gemengs districtenstelsel zoals Thom dat heeft opgetuigd en waarvan alle
partijen weer een andere uitwerking willen afhankelijk van de baat die ze
daar gemiddeld als partij bij hebben.
Het voordeel van dat VVD-voorstel is dat het de verhoudingen tussen partijen
qua aantallen zetels niet verstoort maar maximale invloed geeft van kiezers
op een lijst binnen de kieslijsten. Alleen de politbureau's verliezen
invloed, al blijven ze ongehoorzame kandidaten uiteraard geheel van hun
lijsten schrappen, wat voor met name het CDA maar ook de meeste andere
partijen een voorwaarde is. Dat is makkelijker bij een landelijk kiesstelsel
dan met districtskandidaten waar districten binnen partijen geen landelijk
bobo-veto meer zullen accepteren.

Fritz