Burgemeeesteren: tussenstap

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Mar 23 16:30:19 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

democratie leven in.

> Wat bedoel je met democratie "leven in blazen"? Het gaat voornamelijk
> weer over poppetjes.

Uiteraard. In het huidige pathologische democratische
systeem blijken poppetjes er nog steeds toe te doen.

Dat wat gisteren plaatsvond in de EK was daarvan een
prachtige afspiegeling. Niet de wet zelf deed ertoe, maar
wie die volgens anderen had ingebracht en waartoe die zou
kunnen leiden of mogelijk een andere ongewenste wending (nl.
geen invloed) die later in het traject alsnog zou kunnen
krijgen.

Die waarneming was op zich juist, maar dat aangrijpen om
vervolgens alles onmogelijk te maken behoort niet tot de
taak van de EK.

Maar in het huidige pathologische democratische systeem
nauwelijks een wonder. Het zou eerder verwonderlijk zijn als
het niet mis zou gaan. Dat en met name dat vormt immers de
kern ook van het pathologische democratische systeem. De rol
die de PvdA daarin zelf speelt is nu dan ook helder.

Druif, Henk Westbroek, heeft op een aantal punten wel altijd
zijn gelijk gehaald, en dat is de ongelovelijke arrogantie
van bestuurders en de politiek. Dat is gisteren weer eens op
dramatische wijze herbevestigd.

Het partij politieke systeem blijft zijn slachtoffers maken,
hoe dan ook. Hoe kan een EK, fractie breed, tegen een wet
zijn terwijl een ieder daar op eigen verantwoordelijkheid
een wet dient te toetsen?

Ik denk dat ik het weet. Het zijn gewoon sukkels die het
zelf ook niet weten maar een dwaallicht volgen om aldus zelf
er niet op aan gesproken te kunnen worden.
Volksvertegenwoordigers van het meest laffe type, zeg maar.
Maar wie kiest dan ook zulke figuren? En, aan wie leggen ze
verantwoording af?

Henk Elegeert