Burgemeeesteren: tussenstap

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 23 14:33:09 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:

> Welnee, dan zou je in principe ook tegen een persoon als Linus Torvalds
> moeten zijn, als open source advocate. Mediocratie, democratie en
> grass-roots can flourish together zou ik zeggen. Ik lijk Lenny wel :)
> Niet de nuance uit het oog verliezen, Bart. Dat Balkenende en co graag
> terug willen naar 1984 wekt natuurlijk tegenreacties op, en relativerend
> vermogen kan dan geen kwaad zou ik zeggen.

Ik probeerde je een beetje uit je tent te lokken, over wat je je nou bij
de 'grass roots' voorstelde :-)
Maar je hebt me nog niet veel wijzer gemaakt...

Mediocratie? Mediocracy? Macht aan de middelmatigheid? ;-)

Open source is echt niet te vergelijken met bestuur. Je hebt maar 1
huis, 1 stad, 1 land. Maar als je Linus/linux niet ziet zitten ga je
gewoon naar *BSD of zo, of als er genoeg zijn die Linus niet meer zien
zitten dan gaan linux en Linus ieder hun eigen weg (vgl XFree86 - Xorg).

Als Linus wat macht heeft dan is dat op gezag gebaseerd, een soort van
meritocratie eerder dus.

Closed source komt al ietsje meer in de buurt, daar is sprake van
serieuze economische macht, en je zou kunnen zeggen dat Microsoft zich
ontegenzeggelijk als de meest doortrapte patij bewezen heeft. Draai
iedereen de nek om die een bedreiging zou kunnen vormen, op welke manier
dan ook.

Bart