Burgemeeesteren: tussenstap

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 23 12:53:37 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:

> Ik ben voor grass-roots bestuur, met of zonder burgemeester. Per slot
> van rekening worden revolutionairen ook niet democratisch gekozen. Om ff
> een quote aan te halen:
>
> "There is a limit to the application of democratic methods. You can
> inquire of all the passengers as to what type of car they like to ride
> in, but it is impossible to question them as to whether to apply the
> brakes when the train is at full speed and accident threatens."

In zijn helaas nogal verbleekte Animal Farm (1945) doorzag Orwell al
glashelder wat jouw 'grass roots' bestuur in de praktijk inhoudt: de
meest doortrapte figuur trekt alle macht aan zich. Tragischerwijs
herhaaldelijk door de geschiedenis bevestigd.

Gelukkig is jouw citaat nu ook niet van toepassing. Het is geen oorlog
en we hebben alle tijd om samen te bepalen wat we willen.

> Wat bedoel je met democratie "leven in blazen"? Het gaat voornamelijk
> weer over poppetjes.

Ja, want we zijn allemaal poppetjes.

Democratie gaat zowel over wat we willen als over wie we moeten kiezen
om dat het best voor elkaar te krijgen.

Bart