Burgemeeesteren: tussenstap

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 23 12:07:48 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:

> Henk, ik ben het volkomen met je eens. Beter ten halve gekeerd dan ten
> hele gedwaald, en ik kon me goed vinden in de stemverklaringen van
> PvdA/GL/SP. De commotie vind ik dus nogal overdreven, dat er zo heftig
> emotioneel op gereageerd door D66 wordt is natuurlijk weer een ander
> verhaal.
>
> Ik zou me ook ongemakkelijk voelen als er een Dadaïst als burgemeester
> gekozen wordt.
>
> Antid

Een mooie lakmoesproef dus, ben je voor bobo's of voor gekozenen.

Theoretisch heeft goede benoemde bestuurder misschien voordelen boven
een toevallig gekozen al-of-niet-Henk-Westbroek.

Maar in de praktijk zorgt een politieke benoeming van de gevestigde
partijen (het parachuteren van overtollige politici) voor onjuiste
loyaliteiten. Dat geldt trouwens evengoed voor een door de gemeenteraad
politiek benoemde burgemeester. Het enige verschil is dat de lokake
afdelingen van de grote partijen ietsje meer in de melk te brokkelen
hebben dan nu het geval is.

Voor de gemeente politiek is het essentieel dat er discussie is over wat
er gepresteerd is en wat er gepresteerd gaat worden. Over de hoogte van
de gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld. Iemand moet op zaken
aangesproken kunnen worden, aan beloften gehouden. De diffuse
verantwoordelijkheden binnen toevallige gemeentelijke coalities maken
dat nu onmogelijk.

Ook een druif als Henk Westbroek blaast de lokale democratie leven in.
Juist hij zou ik zeggen. Of hij nou gekozen wordt of niet.

Bart Meerdink