Wet introductie gekozen burgemeester: complete ramp

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Mar 22 13:48:07 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Maar da's toch juist de reden waarom er thans problemen rijzen ?
>
>  Op het moment dat de oppositie aan het eerste meewerkt, staat ze
>  buitenspel. En dus hangt het eerste af van de inhoud van het tweede.

Nee, m.i. niet. Sterker nog, meer ligt er niet voor dan de
eerste in de Eerste Kamer. Dat de PvdA er tal van er niet
toedoende argumenten bijhaalt, vooral ook politieke, geeft
juist aan dat ze kennelijk zelf niet weet waar ze haar
invlioed moet doen gelden. In elk geval niet in de EK.

>  Volgens mij dient men het eens te worden over de volgende triviale
>  punten:
>    * Passief kiesrecht: wie kan er tot burgemeester gekozen worden ?
>    * Actief kiesrecht: wie mag de burgemeester kiezen ?
>    * Ambtperiode: voor welke periode wordt de burgemeester gekozen ?

Dat moet lijkt me in de vervangende andere wet komen te
staan. Maar die is voor zover ik weet niet aan de orde, toch?

De vraag nu is, wijzigen we de grondwet.

>  Meer moet men volgens mij niet willen veranderen (geen gezeur over
>  de bevoegdheden; da's een ander onderwerp - aan de orde is de ge-
>  kozen burgemeester). Dan moet het dus een eitje zijn.

Precies. En het gelul sterke of zwakke burgemeesters .....
alsof die er nu niet zijn dan !! ??

>  De Graaf heeft de oppositie buitenspel gezet terwijl ze nodig is om
>  de zaak te wijzigen. De afgelopen periode doet iedereen consessies
>  (gisteren weer Remkes) BEHALVE de Graaf. 't Is onvoorstelbaar: hij
>  wijkt weer 's geen haarbreedte van z'n koers af. Gevolg is een vol-
>  strekt onnodige crisissituatie.

Dat lijken mij dan tocht weer verschillende zaken. Als de
oppositie vindt dat ze buitenspel zijn geplaatst is dit niet
het moment dat even recht te zetten. Bovendien hoor ik die
klacht niet van andere partijen. Slechts de PvdA.

Kortom: de onnodige crisis is in handen van de PvdA die
instituties misbruikt voor eigen doeleinden.

>  Maar dan stemt de Eerste Kamer dus tegen vanwege de ondeugdelijke
>  wetgeving.

Hoezo vanwege ondeugdelijke wetgeving? Dat vindt een
oppositie partij.

> De enige manier om de zaak nu nog te redden is als de
>  Eerste Kamer wel politiek gaat bedrijven zodat er nog een deal mo-
>  gelijk is.

Daar is bij mijn weten de Eerste Kamer nooit voor bedoeld
geweest.

>  Ja. Men had er al lang uit moeten zijn waarbij er voor de vorm nog
>  even moest worden gestemd. Nu gaat men stemmen terwijl men er nog
>  niet uit is.

Men wenst er ook niet uit te koemn. Men wenst elk middel
geoorloofd en ongeoorloofd in te zetten om andere zaken te
beslechten dan het wijzigen van de wet.

't Wordt gewoon een gok: wat denkt de PvdA dat er gaat
>  gebeuren als men tegenstemt ? Eigenlijk gaat het daarom...

Speelt haar machtspositie, maar zonder onderwerp.
Partijpolitiek spelletje. s' Landsbelang is hier geensinds
mee gediend. Allesbehalve, en alle aangevoerde argumenten
ploffen dan ook als zeepbelletjes.

>  Ik vind dat de PvdA het heel slim speelt.

IK vind dat ze haar positie en onze instituties misbruikt
voor eigen partijpolitieke doeleinden.

> Men is er niet bij betrok-
>  ken geweest en trekken nu hun eigen koers.

Dit is onzin. Het thema staat al zo'n 40 jaar op de agenda.
Bovendien, de Eerste Kamer is geen instrument in handen van
de politiek om zaken aangaande de 'werking' in de Tweede
Kamer voor haar rekening te nemen, en dat op een dergelijke
manier.

Als de PvdA al vindt dat de democratie niet optimaal
functioneert is uitgerekent dit niet het onderwerp dat in
die strijdt zou moeten sneuvelen.

> De PvdA wacht af wat de Graaf vandaag doet.

Dat wordt nog wat dan als de burgemeester eenmaal gekozen
zal worden. :)

 > Doet hij niets (hetgeen voor de hand ligt) dan
>  mag Balkenende het proberen... maar dan worden de eisen natuurlijk
>  nog ietwat meer opgeschroefd.
>
>  Vreselijk - want eigenlijk is er niets aan de hand.

Precies. En is de fractie van de PvdA in de EK dan bezig in
s'landsbelang, of in eigen partijpolitiek of zelfs mogelijk
electoraal belang?

Henk Elegeert