Wet introductie gekozen burgemeester: complete ramp

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Mar 22 03:23:28 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Ik, eerder, n.a.v. een rammelend wetsontwerpje:

>  Die twee horen gelijktijdig behandeld te worden.

Ik vermag niet in te zien waarom zulks het geval zou zijn.
Er liggen meerdere op nadere invulling te wachten, vooral
internationaal reeds afgesproken en ondertekent. Bovendien
kan wetgeving ten allen tijde nog worden aangepast.

En het is nu eenmaal het voordeel als het uit de grondwet
gehaalt wordt. Voor wetgeving is (dan slechts) een
meerderheid nodig van de Tweede Kamer.

Heeft de PvdA zitten pitten?
Of begrijp ik het hier verkeerd?

> In de prak-
>  tijk betekent dat dan dat er een 2/3 meerderheid moet zijn
>  voor een nieuwe wet en daar lijkt eigenlijks niets op tegen.

Ik begrijp dat er in principe ook gewoon een tweederde
meerderheid voor is. Dus wat let de Eerste Kamer?

>  Dan stelt Bos een compromis voor: wij stemmen voor als jullie
>  wat gas terugnemen met dat doorgeslagen bezuinigen (een kop-
>  peling die nota bene D66 gemaakt heeft door in dit kabinet te
>  gaan zitten) en krijgt van Dittrich de pin op z'n neus.

Och, als dat een beetje een leuke piercing is ?! ;)

Maar even serieus, dat wat Bos wil staat volstrekt buiten de
tweederde meerdeheid m.i.. Sterker nog, de Eerste Kamer
behoort geen politiek te bedrijven, is mijn opinie. Daar
hebben we nu juist de Tweede Kamer voor.

Kijk, en het is toch bepaald niet zo dat het thema sinds
'gisteren' pas op de agenda staat. Het lijkt er eerder op
dat men het sinds 'gisteren' pas echt serieus is gaan nemen.

> Daar-
>  door is de uitkomst van de stemming thans onvoorspelbaar.

De uitkomst is als gevolg van partijpolitieke spelletjes
onvoorspelbaar. Er zijn immers voor zover ik weet geen
onoverkomelijke problemen met de keuze voor een gekozen
burgemeester.

>  En twee uur later komt Terlouw dus met z'n verklaring (ook al
>  weer zo dom, er is duidelijk paniek in de tent). Zie onder.

Ja, ik zag het, maar inhoudelijk (al)weer geen argumenten.

"... terecht moeite mee hebben dat het nog onduidelijk is
wat de positie wordt van de gekozen burgemeester." ????

Die (positie) van de burger is dat toch ook niet in de
bestuurlijke vernieuwing! Die mag zelfs nog op geen enkele
manier echt meedoen, anders dan applaus machienere voor wat
de 'heren' (over het algemeen weer voor zichzelf) weer
bedacht hebben.

Ik kon vanavond weer toekijken (seniorenconvent) hoe
allerlei kansen voor werkelijke vernieuwing gewoon weer
onderling werden afgekaart. Werkelijk onvoorstelbaar.

>  Het simpelste zou zijn de stemming uit te stellen totdat men
>  het alsnog met de PvdA over de wet eens wordt...

De PvdA is het toch al eens dat er een gekozen burgemeester
moet komen, toch?!

Alle politieke spelletjes via een andere Kamer doen er hier
dan toch ook niet toe. Het gaat hier m.i. om de (grond)wet
en de argumenten daartoe, niet om partijpolitieke belangen
van een willekeurige partij.

>  Nog de fatsoenlijkste oplossing ook...

Het lijkt mij eerder iets fatsoenlijks te gaan schaden.

Henk Elegeert