BBC: Secret US plans for Iraq's oil

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat Mar 19 16:24:46 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Ach, misschien moet je het klimaat ook maar aan jouw markt overlaten. 't
> Is dan wel de vraag wie die markt vormt. Of zou overheidsingrijpen en
> -stimulans toch niet beschaafder zijn?
> hv,u
> ------

Een voorbeeld van een instelling die ik kan waarderen vond ik in een
artikel uit het FD van vandaag. Gewoon aan het werk en geen
luchtfietserij over wat pas op de langere termijn speelt.

Niet allemaal even realistisch vrees ik, wegens een beetje zo van
Nedrland-is-een-eiland, maar het bevestigt dat het bij energie over
duurzaamheid gaat, niet over tekorten.

Publicatiedatum: 19-3-2005 (blz 7)

Volop kansen met deltaplan energie

MARCO MENSINK

Nederland wordt een schitterend land, met schone lucht, de meest
concurrerende industrie van de wereld, een vrijplaats voor wetenschappers

Nederland moet koploper worden. Niet vooroplopen, maar zelfs voor de
troepen uit. We moeten werken aan een klimaatneutraal Nederland. Met als
resultaat een innovatief en concurrerend bedrijfsleven en een unieke
kenniseconomie. Stop met de discussies over Kyoto. Steek geen tijd meer
in percentages en onderhandelingen. Verras de regeringsleiders komende
dinsdag en woensdag op de Voorjaarsraad wanneer ze praten over het
klimaatbeleid. En geef India en China het goede voorbeeld. Laten we de
economie van de Verenigde Staten nu echt verslaan.

In de Gouden Eeuw regeerden we de wereldzeeën. Dat kunnen we nu weer. We
maken een schitterend land, met schone lucht, de meest concurrerende
industrie van de wereld, een vrijplaats voor wetenschappers. We worden
koploper zonder energieproblemen en laten anderen zien dat het werkelijk
kan. Nederland wordt een land dat zijn geld niet besteedt aan
compenserende projecten in het buitenland, maar investeert in de eigen
toekomst.

We maken een deltaplan energie, dat wordt getrokken door het ministerie
van Economische Zaken. Het is gericht op innovatie, taakstellend en met
duidelijke verplichtingen. Energie en klimaat zijn geen milieudiscussie
meer, maar een economisch verdelingsvraagstuk, waarbij gelijk speelveld,
concurrentiekracht en energiebeleid een grote rol spelen. Daarom geen
staatssecretaris van Milieu belasten met klimaat, maar de minister van
Economische Zaken.

We ontwikkelen de aardgaseconomie, waarbij belastingopbrengsten en álle
aardgasbaten worden toegewezen aan het nieuwe deltaplan. De overheid
plant de aardgasreserves zo in, dat wij voor honderd procent in onze
behoefte kunnen voorzien tot we een duurzame economie hebben.

Waarom exporteren we het aardgas, terwijl er een groot energieprobleem
aankomt? Grondstoffenbeleid is op zijn plaats. We ontwikkelen daarbij de
technologie, worden wereldmarktleider en hét kenniscentrum voor aardgas.
Nederland? Heineken , Oranje en Aardgas!

De overheid ziet energie weer als een nutsfunctie. De illusie van
liberalisatie gelooft niemand meer. De overheid neemt Gasunie stevig in
handen en nationaliseert álle elektriciteitsnetten. Iedereen krijgt een
energiemeter die ook kan terugdraaien.

We starten snel met invoering van microwarmtekrachtcentrales. Elk huis
wordt energieleverancier. De overheid zet een uitgebreid
energiebesparingprogramma voor huizen op. Gedragsverandering komt weer
op de agenda. De laagste inkomens, vaak in de minst geïsoleerde huizen,
worden gecompenseerd.

De industrie moet concurreren. Tijd om van dit probleem een sterkte te
maken. We willen geen gelijk speelveld, we willen het zo veel mogelijk
zien te verstoren, onze kant op. Overheid en bedrijfsleven stellen
daarom een langetermijncontract op:

- De overheid garandeert de industrie de gemiddelde energieprijs in de
concurrerende landen. De overheid ontwikkelt een maandelijkse
energiebenchmark en vergelijkt de kosten van brandstoffen en
elektriciteit in Europa. De energiebelastingen en systeemkosten vormen
het sturingsmechanisme.

- Overheid en bedrijven zoeken samen naar nieuwe technologie. Bedrijven
inventariseren welke maatregelen de concurrentiepositie verbeteren én de
CO2-emissies beperken.

- De CO2-emissies van de industrie worden voor meer dan de helft
veroorzaakt door de energiesector, daarna volgen staalconcern Corus ,
olieraffinaderijen en grote energiecentrales in de chemische industrie.
Bedrijven worden verplicht CO2 af te vangen. Eerst worden de grote
emittenten verplicht, daarna de kleine. We halveren de grens elke vijf jaar.

- Overheid en bedrijfsleven betalen dit samen. De overheid zoekt de
maximale mogelijkheid van staatssteun binnen de Europese regelgeving. We
gaan vechten voor onze bedrijven in onze economie en zoeken daarbij de
maximale ruimte.

We worden het kenniscentrum van de wereld. Een magneet, een proeftuin
van dingen die 'alleen in Nederland kunnen'. Meesurfend op het deltaplan
verzamelen de wetenschappers uit de wereld zich in de Gasuniversiteit
Groningen, de Biomassa-universiteit Wageningen, de Energietechnische
Universiteiten Delft, Eindhoven en Twente. We overtreffen de
landbouwsteun van vandaag met het Europees onderzoeksgeld van morgen. We
ontwikkelen nieuwe technologieën en databases vol met kennis die ook
wordt geïmplementeerd.

In het deltaplan komt het woord klimaat zelden voor. Klimaat wordt geen
ongrijpbaar doel, maar de winnaar achteraf. Het deltaplan gaat over
ambitie, concurrerend bedrijfsleven, een unieke kenniseconomie en over
een land dat de wereldzeeën overheerst. Letterlijk.

Ir M.E. Mensink is lid van de werkgroep Energieopties 21ste eeuw PvdA en
branchesecretaris Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en
Kartonfabrieken. Hij schreef dit artikel op persoonlijke titel.

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad