Wilders' program contraproductief

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Mar 18 18:28:05 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> Democs,
>
> Meestal is de socioloog Marcel van Dam niet of moeilijk te volgen.
> Gister scoorde hij toch wel in z'n column in de Volkskrant: het program
> van Geert Wilders is niet alleen politiek conservatief (afschaffen
> departementen, anti-islam,  etc.) maar ook economisch reactionair. Hij
> wil afschaffing minimumloon, stoppen van subsidies e.d.

Het voorstel tot afschaffen van het ministerie van Onderwijs is m.i. een
uitstekende kapstok om de betrokken regelneven en -nichten nou eens heel
eens goed en duidelijk uit te laten leggen wat hun rendement en
meerwaarde is en waarom we beslist niet zonder hen kunnen. Heel gezond
allemaal, want iedereen is het er over eens dat er daar te veel regels
geproduceerd werden (en nog steeds worden?). En wellicht kan veel
uitbesteed worden aan veregenwoordigers van 'het veld' zelf (zelfs
inspectie, examens, nieuwe ontwikkelingen en experimenten).

De afschaffen van het minimumloon is op zich eerder radicaal dan
reactionair, vergelijk het basisloon. Alleen als je sec het minimumloon
overboord zet -- zonder bijpassende andere veranderingen die het sociale
minimum verzekeren -- zou je het reactionair kunnen noemen. En dan nog
is de vraag of het in de praktijk veel verschil zou uitmaken.

Subsidies ben ik al tijden een verklaard tegenstander van, d.w.z. het is
een erg inefficient en bureaucratisch middel (wat ook nog eens uitnodigt
tot machtsmisbruik bij de verschaffers), en het is hoog tijd dat waar
mogelijk (en nodig) betere beleidsmiddelen ingezet worden ter vervanging.

> Marcel Van Dam: dat schaadt krek de belangen van een belangrijk deel van
> zijn potentiele proletarische kiezersaanhang. En daarom zal hij weinig
> ""maatschappelijk teleurgestelden" aantrekken.

Marcel van Dam heb ik nog nooit op enige visie weten te betrappen, snel
scoren met simplistische redenaties, dat is zijn sterke kant. Overigens,
het stemgedrag kan heel goed strijdig zijn met het eigen belang, zie de
verkiezingswinst van Bush die toch duidelijk de belangen van de
economische elite dient.

Bart Meerdink