Softwarepatenten met terugwerkende kracht ongeldig?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Mar 11 22:55:03 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> [...]
>

> Ik kan me herinneren dat Bart Meerdink ooit schreef dat hij beoogde
> softwarepatenten met terugwerkende kracht ongeldig te verklaren. Weet
> iemand of dit inderdaad serieus wordt overwogen en zo ja, hoeveel het
> gaat kosten aan schadevergoedingen? Patenten zijn immens duur en je kunt
> ze ook niet los beschouwen. Gebaseeerd op een Europees patent kun je het
> uitbreiden naar andere landen. Wat gebeurt daarmee als het Europese
> 'basispatent' met terugwerkende kracht ongeldig wordt verklaard? Dat kan
> de concurrentiepositie van Europese bedrijven buiten Europa flink

Mark, je zou het me het ook zelf kunnen vragen natuurlijk...

Om te beginnen weet ik natuurlijk wat ik schreef:

  "Mijn criterium is dat de reeds toegekende software-patenten
   niet alsnog gelegaliseerd worden"

Dus:

Patenten die nu 'unenforcable' zijn (nederlands woord?) moeten zo
blijven (dus: waardeloos). Wanneer ze ten onrechte toch rechtgeldig
zouden gaan worden, dan zouden de eigenaren inderdaad direct een stuk
rijker worden (en raad eens wie dat gaan betalen...).

Overigens, als een patent voor de rechter niet overeind blijft (bijv.
ten onrechte toegekend is wegens prior art) is het gewoon jammer voor de
eigenaar. Vergelijk Microsoft vs. Eolas (big money overigens). Het
patent-buro, dan wel de overheid, kan daar natuurlijk niet voor
aansprakelijk gesteld worden.

Bart Merdink