Drie soorten misdaad: terroristen hebben geen rechten

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Mar 11 18:44:13 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Martijn Meijering
>Is er trouwens iemand in de zaal die precies op de hoogte is hoe het
nou
>zit met die 'illegal combatants' onder de Conventie van Geneve? Want
>volgens mij klopt het wel degelijk dat die veel minder bescherming
>genieten dan krijgsgevangenen.

Nee, dat klopt niet. De redenatie van de Amerikanen is dat deze figuren
geen leden van een vijandelijk leger zijn en tevens geen gewone burgers.
Ze vallen er tussenin en daarover is niets geregeld in de Conventie,
uiteraard. De VS verzint gewoon een nieuwe categorie en stelt dan dat
men alles met die mensen kan doen, omdat eerdere verdragen nooit iets
over die nieuwe categorie hebben geregeld. Duh....

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat de VS zelf het beleid wil
bepalen en de internationale gemeenschap principieel negeert. Zie ook
Irak. Ik riep dan ook al eerder op deze lijst dat het tijd wordt dat de
rest van de wereld en vooral ook de landen die niet (permanent) in de
veiligheidsraad zijn vertegenwoordigd, zoals Nederland, de VN gaan
boycotten. Totdat de VS weer respect toont voor de internationale
gemeenschap. Zolang dat niet gebeurt hebben we immers toch niets aan de
VN.

Helaas redeneert men sinds de Irakoorlog in Europa juist andersom, in
het straatje van de VS, namelijk: De VN weer 'relevant' maken door op
alle tereinen toe te geven aan de VS. Ik betreur dat ten zeerste. Dat
zie je nu ook weer gereflecteerd in de reactie van de D66 fractie over
Afghanistan. Het blijft bij 'oproepen' aan de VS om internationale
verdragen te respecteren, maar als die oproepen onbeantwoord blijven,
zoals het geval is mbt Guantanamo Bay en Irak, dan blijven we
uiteindelijk toch gewoon mee doen. Betreurenswaardig, want dat verergert
de situatie m.i. slechts.

Groeten,
Mark Giebels