Drie soorten misdaad: terroristen hebben geen rechten

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Mar 11 16:15:32 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Geinspireerd door hetgeen daarover op deze lijst staat en met
> standpunt.nl op de achtergrond, valt op te merken dat we tegen-
> woordig drie soorten misdaden kennen.
>   * Gewone misdaad.
>     + Gaan rechters over.
>     + Gewone misdadigers beschikken over dezelfde burgerrechten
>       en mensenrechten als niet-misdadige burgers.
>     + Men heeft recht van beroep; er gelden wetten.
>   * Psychopathische misdaad.
>     + Gaan rechters en forensische psychiaters over.
>     + Psychopathische misdadigers verliezen een aantal burger-
>       rechten maar behouden de mensenrechten.
> [...]

Tja, een zeer bedenkelijke kwestie. Toch ben ik het er wel mee eens dat
die terroristische misdaad een aparte categorie moet vormen. Maar niet een
categorie met een rechteloze status voor de terroristen in kwestie.

Is er trouwens iemand in de zaal die precies op de hoogte is hoe het nou
zit met die 'illegal combatants' onder de Conventie van Geneve? Want
volgens mij klopt het wel degelijk dat die veel minder bescherming
genieten dan krijgsgevangenen. Maar is het natuurlijk niet de bedoeling
dat ze worden gemarteld of op zijn minst zwaar mishandeld zoals in
Guantanamo/Bagram/Abu Ghraib. Voor mijn gevoel zouden we moeten werken aan
aparte internationale verdragen over de strijd tegen het terrorisme, ipv
het huidige Amerikaanse unilateralisme.