FYI: VVD breekt met internationaal recht

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Mar 11 03:11:59 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hm Henk, Afghanistan soeverein? Verkocht door het Westen aan de warlords
zul je bedoelen. Lekkere vriendjes in de strijd tegen 'het terrorisme',
als je het mij vraagt. De kans is dan ook groot dat een van die
vriendjes zich op termijn zal ontpoppen als de nieuwe terrorist, bv. die
Dostum met steun van dat andere viendje, de dictator in Uzbekistan.

Het is mij iets te gemakkelijk om te veronderstellen dat het Westen daar
het terrorisme bestrijdt. Ja, dat is het doel, maar schieten we onszelf
niet in de voet, en gaat NEderland daar nu militair nog actiever aan
meewerken. Vergeet niet dat de Saddam Husseins en de Osama bin Ladens
van deze wereld allemaal met steun van het Westen onbedoeld machtige
vijanden van datzelfde Westen zijn geworden.

In Irak is de Amerikaanse strijd tegen het terrorisme reeds
onomstotelijk verworden tot een kweekvijver van terrorisme. Ik ben er
zeker niet van overtuigd dat hetzelfde niet ook in Afghanistan zal
plaatsvinden. De gekozen tactieken daar staan mij in ieder geval
geenszins aan, en dan heb ik het niet alleen over Guantanamo Bay..

In dat licht geeft Nederland hier m.i. absoluut niet het juiste signaal
richting de VN en de VS. En dat is belangrijk, want meer dan een
signaalfunctie kan Nederland niet pretenderen. Daarom was de militaire
aanwezigheid in Irak fout en daarom lijkt me dit ook geen verstandige
stap.

Groeten,
Mark Giebels