Inhoudelijke discussie over software patenten

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Mar 9 23:49:13 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Het is dus inderdaad gewoon gegaan zoals het hoort en zoals ik al dacht.
> Ik wordt inmiddels wel een beetje ziek van die onfatsoenlijke
> anti-softwarepatentenlobby die overal een complottheorie in zoekt. Het
> lijkt verdomme Foxnews wel....

Rustig maar, volgens mij kan iedereen blij zijn dat die
anti-softwarepatentenlobby er is, behalve natuurlijk de mensen die aan
alle patent-gedoe een goed belegde boterham verdienen.

Lees overigens eens http://wiki.ffii.org/Bendtsen050309

> Nu snel terug naar de inhoudelijke discussie, en dat gaat gelukkig ook
> snel gebeuren juist *omdat* het geen B-item is geworden....

Gelukkig of niet, we zullen zien...

Waar procedures gebruikt worden voor machtsspelletjes moeten helaas alle
partijen er aan meedoen, anders worden ze onder de voet gelopen.

> En daar zijn Bart en ik het wellicht uiteindelijk nog het meest over
> oneens. Hij wil liever terug naar de oude situatie en ik wil zo snel

Nou nee, ik zie natuurlijk ook graag een goede richtlijn, en minder
onnodige rompslomp, en het niet toekennen van triviale patenten.

> mogelijk een nieuwe richtlijn zodat iedere stakeholder weet waar men aan
> toe is. Inmiddels stuur ik er maar bij mijn Italiaanse collegas op aan
> om het patent waar we samen aan werken maar in de VS in te dienen
> vanwege de onzekerheid. Het laatste betekent overigens niet dat ik
> vanwege eigenbelang voorstander van softwarepatenten ben, in tegendeel,
> ik besteed mijn tijd liever aan nieuwe *uitvindingen*. Uit eigenbelang
> kies ik dus liever voor geheimhouding dan openbaring..... En dan zijn we
> weer terug bij de initiele discussie: Hoe stimuleren we de
> [...]

Degenen die patenten aanvragen beogen daar i.h.a. niet mee om er hun
kennis mee te verspreiden, en dat effect heeft het ook nauwelijks als ik
het wel heb. Ik zie patenten meer als boobytraps voor anderen (en als
bescherming tegen de boobytraps van die anderen).

Naar mijn inschatting zou de kenniseconomie beter af zijn zonder
patenten van welke aard dan ook (met misschien een paar uitzonderingen).
Maar ja, die discussie willen de voorstanders van patenten helemaal niet.

Maar omdat ze er nou eenmaal zijn moet je er wel goed mee omgaan, ook al
boeit het je niet. En goed advies kost geld vrees ik.

Bart Meerdink