Inhoudelijke discussie over software patenten

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed Mar 9 12:28:27 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad, Fritz, het is betreurenswaardig. Maar het is in Europa wel volgens
de procedures gegaan, of ons dat nou aanstond of niet. En ook nog in alle
openbaarheid, trouwens. Denemarken wist dat het zou worden gesteund door
Nederland en een aantal andere landen. Denemarken heeft het voorstel om er een
B-punt van te maken ook gedaan, maar na interventie van voorzitter Luxemburg
zich erbij neergelegd. Omdat ze ook kunnen tellen, en wisten dat een
meerderheid hen niet zou steunen.

En dus is het verhaal dat het een 'zwarte dag voor de democratie' is, wel erg
overtrokken. Het zou een 'zwarte dag voor de innovatie' kunnen zijn, als er
althans niet inmiddels een groot draagvlak bij regeringen en nationale
parlementen was gegroeid dat de richtlijn ingrijpend moet worden aangepast.
Het is nu dus zaak om op een overtuigende manier tot aanpassing te komen,
waarin regeringen, nationale parlementen en het Europees parlement elk hun rol
te spelen hebben. Het lijkt me beter om ons daar nu op te concentreren.

Dat de Europese democratie beter moet werken (en met name dat het Europees
parlement sterker moet worden ten opzichte van de Raad van Ministers) is
natuurlijk hiermee weer eens bewezen, want met name daar is het vorig jaar
fout gegaan. En het is precies dat wat de 'Grondwet' straks gaat doen.
Daarnaast speelt ook de positie van de Commissie een rol, maar het is wel van
belang ons te realiseren dat de Commissie in de ingewikkelde institutionele
verhoudingen in Europa nu juist het supranationale element vertegenwoordigt.
Dat we het niet eens zijn met de Commissie op dit specifieke punt is nog geen
reden om de positie van die Commissie aan te tasten, want die positie is nu
juist voor kleinere landen van grote betekenis.

En zo lopen dus opvattingen over de ingewikkelde Europese verhoudingen en
democratie, over de procedure in dit specifieke geval en over de inhoud van
softwarepatenten almaar door elkaar heen.