Wordt de gekozen burgemeester eigenlijk benoemd ?

Mon Mar 7 13:36:56 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De grondwet heeft geen rechtstreekse werking, schrijft slechts deels voor
hoe (binnen welke kaders) e.e.a. bij wet uitgewerkt (geregeld) moet worden.
Het parlement toetst wetsvoorstellen en -wijzigingen aan die grondwet.
De benoemde burgemeester is conform de huidige grondwet verder bij wet
geregeld. Bij een grondwetswijziging blijft de benoemde burgemeester bij
gewone wet geregeld dus in stand, maar een wijziging van de wijze van
benoeming of verkiezing is daarna dan wel mogelijk. Een noodwetje is dus
niet nodig om de burgemeesters te blijven benoemen tot een wijziging
aangenomen is.
.