De politie en de arbeidstijdenwet

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Mar 7 10:38:43 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Leuk om te lezen wat Bert hier onder schrijft toch?
De krappe arbeidstijdenwet zou de oorzaak kunnen zijn. Hij schijnt die dus
niet te kennen. In die wet is ook een bepaalde marge opgenomen om waarnodig
de maximale tijd te kunnen en dus mogen overschrijden. Dus daar zitten die
1,1 miljoen overtredingen al niet in. Maar dan geef je gewoon de schuld aan
de starre CAO. Echter zijn artikelen die worden opgenomen in de CAO en
strijdig met de wet nietig, dat zou Bert ook moeten en kunnen weten. Die CAO
kan dus nooit krapper zijn dan de wet.
Maar werkdagen van 18 uur zoals die voorkomen staan inderdaad niet in de
werktijdenwet en dat is maar goed ook. Bert maakt ook weleens dagen van 18
uur schreef hij eerder, dat doe ik elke dag zo'n beetje maar dat wil niet
zeggen dat je 18 uur aan het werk bent. Je komt daar al snel aan als je telt
vanaf de tijd dat je opstaat tot het moment dat je weer gaat liggen. Het is
maar wat je onder werk verstaat. Zo kan je redeneren dat als iemand met een
kantoorbaantje of zo dat aankan dat bijoorbeeld een stratenmaker of iemand
aan de lopende band dat ook maar moet kunnen dan en dus kunnen we werktijden
wel versoepelen.
Dat mensen met zware beroepen dan straks een veel grotere kans maken om aan
de WAO-poort te staan is niet erg, die zit toch op slot dus kan men er toch
niet in. Die mogen de bijstand in die ze niet krijgen omdat bv de partner
werkt en dan ben je er lekker vanaf toch. De pot loopt dan nog meer over en
Zalm kan voldoen aan de Emu-norm.

Tja en dat de werkplanners bij de politie genoodzaakt zijn om te sjoemelen
met de werktijden komt doordat het kabinet er voor heeft gezorgd dat er ruim
voldoende personeel is en natuurlijk niet door de bezuinigingen. Bel maar
eens ergens voor, speciaal in de weekenden, sorry maar daar kunnen we niet
voor komen hoor, we hebben al veel te weinig mensen.

Misschien een leuk nieuw kroonjuweeltje voor D66, de gekozen sherrif, nu de
burgemeester toch niet doorgaat? Wie weet voor over 40 jaar, voor later als
je groot bent.

Ger