Is die gekozen burgemeester eigenlijk al benoemd ?

Mon Mar 7 09:58:59 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ben ik naief of slecht geinformeerd als ik denk dat het de bedoeling
was dat eerst de benoemde burgemeester uit de grondwet ging en dat
pas daarna wel gezien wordt op welke wijze de burgemeester gekozen
gaat worden ?

Is dat echt zo ?
Neen toch, hoop ik ?

Zoja, dan zou dat het bezwaar van de oppositie kunnen verklaren.

Eerst moet duidelijk zijn op welke wijze de burgemeester gekozen gaat
worden en pas als men het daarover eens is, kan de grondwet aangepast
worden. Bij een omgekeerde procedure is er immers geen benoemde
burgemeester meer terwijl men het mogelijk niet eens wordt over een
gekozen burgemeester. Dat kan men niet hebben - al was het maar omdat
er regelmatig een vacature is waarin voorzien moet worden.

Wordt het eerst daarover eens, lijkt mij.

Maak eventuueel een noodwetje waarin staat dat de burgemeester benoemd
wordt op dezelfde wijze als thans het geval is zodat de zaak in elk
geval uit de grondwet kan. Niet netjes, maar mogelijk een compromis
waardoor dat krampachtige eraf gaat.

Maar hopelijk heb ik het verkeerd begrepen...?