D66 TK-fractie steunt het Europarlement toch wel, hoop ik?

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu Mar 3 09:21:12 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Maar Bart Meerdink, als Nederland hier het akkoord in de raad van
> ministers na goedkeuring alsnog onderuit haalt, schept dat wel degelijk
> een precedent voor andere landen om dat in andere gevallen ook te doen.
> Gevolg, akkoorden tussen landen zijn nagenoeg nutteloos en dus wordt de
> ondoorzichtigheid alleen nog maar groter.

Dat type politiek vind ik vreselijk. De inhoud gaat ten onder aan
procedurele onzin.

Ten eerste vind ik het aannemen van zaken waarvoor geen echte
meerderheid is verwerpelijk, ook al is er in sommige exceptionele
situties misschien geen andere mogelijkheid dan die koehandel (en dan
alleen als een meerderheid kan leven met een besluit wat niet hun eerste
voorkeur heeft).

Ten tweede is hier de enige koehandel volgens mij die tussen Microsoft
en Ierland. Kan een land ook omgekocht worden (i.e. corrupt zijn)?

> Als de raad van ministers nu gewoon gaat hameren en het EP vervolgens
> consequent blokkeert, onstaat er net zo goed een situatie waarin alles
> weer mogelijk is. Daar hoeft het geen B-item voor te worden. En dan
> blijft de besluitvorming ten minste helder. Ik snap niet wat daar
> ondemocratisch aan is, in tegendeel.

Hoezo, ondemocratisch is het om het enige orgaan met democratische
legitimatie buitenspel te proberen te zetten. Dat is precies wat men
probeert, en het is slecht om je daaraan als Nederlands parlement aan
mede schuldig te maken.

> En als het waar is wat Bert zegt dat er nauwelijks meningsverschillen
> zijn tussen de voor- en tegen standers, dan zie ik niet in waarom er in
> tweede lezing of desnoods via een conciliation committee er niet uit te
> komen is.

Dus maar de omweg verkiezen, prestige de inhoud laten vergiftigen en het
risico nemen dat de kwaliteit van het eindresultaat het slachtoffer is
van de loopgravenoorlog.

> Conclusie:
> 1. Het is politiek verstandig van de Raad van Ministers om dit voorstel
> af te hameren.

Omwegen bewandelen, en een besluit bevestigen waarvan je weet dat het
een 'zombie' besluit is (inhoudelijk wordt het niet meer gesteund) dat
kan alleen verstandig lijken voor politiek gedesformeerden.

> 2. Het EP zal vanwege de politieke prestige, en de inhoud (voor- en
> tegenstanders hebben elkaar inmiddels genaderd), en de politieke
> verhoudingen (enkele parlementen van enkele landen hebben zich reeds
> achter het EP opgesteld), zeer waarschijnlijk haar amendementen opnieuw
> indienen.
> 3. De Raad gaat alsnog akkoord met de amendementen van het EP (vanwege
> dezelfde redenen als in punt 2), direct of via een conciliation
> committee.

Haha, en dat gezichtsverlies zal men dan wel accepteren?

> Iedereen tevreden, behalve Philips en MS uiteraard....

Nee, Europa heeft met haar omwegen en politiek gesteggel alweer haar
slechte imago bevestigd. En dat is nou net een punt wat je steeds weer
terug ziet komen, de kloof tussen 'Europa' en de burger.