D66 TK-fractie steunt het Europarlement toch wel, hoop ik?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 3 01:51:01 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar Bart Meerdink, als Nederland hier het akkoord in de raad van
> ministers na goedkeuring alsnog onderuit haalt, schept dat wel degelijk
> een precedent voor andere landen om dat in andere gevallen ook te doen.
> Gevolg, akkoorden tussen landen zijn nagenoeg nutteloos en dus wordt de
> ondoorzichtigheid alleen nog maar groter.

Dit is waar, maar we kunnen daar wel een paar dingen tegen inbrengen. Deze
situatie is ontstaan omdat de EC een verzoek met grote steun in het EP
genegeerd heeft. Dat is best een bijzondere situatie. EP en Raad die samen
de EC tot de orde roepen, is dat nu zo'n groot precedent? Verder kunnen we
aanvoeren dat er na uitbreiding geen meerderheid meer is voor het
oorspronkelijke akkoord. Dat is ook een situatie die zich niet zo
makkelijk herhaalt! En ook de aangenomen moties is Spanje, Nederland en
Duitsland geven een goede rechtvaardiging. Onder de nieuwe grondwet
krijgen de nationale parlementen een extra noodrem. Daar mogen we best een
beetje op vooruit lopen.

> Als de raad van ministers nu gewoon gaat hameren en het EP vervolgens
> consequent blokkeert, onstaat er net zo goed een situatie waarin alles
> weer mogelijk is. Daar hoeft het geen B-item voor te worden. En dan
> blijft de besluitvorming ten minste helder. Ik snap niet wat daar
> ondemocratisch aan is, in tegendeel.

Als het inderdaad zo gaat, heb je helemaal gelijk. En daar zou ik best
blij mee zijn omdat het EP dan de kans krijgt om zijn tanden te laten
zien. Maar als we het aanstaande maandag al voor elkaar kunnen krijgen,
speel ik liever op zeker.

Groeten,

Martijn