Hoe lang nog voor de Commissie-Barroso?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Mar 1 21:49:53 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het schijnt dat José Manuel Barroso vastbesloten is om duidelijk te
> maken wie de dienst uitmaakt in de EU: het parlement of de bobo's. Hij
> heeft al eenmaal in het stof moeten bijten (Buttiglione) maar is
> blijkbaar nogal hardleers.
>
> Volgens mij kan het EP de Commissie gewoon afzetten, en dat moeten ze
> dan maar doen.

Da's wel een paardenmiddel en ik denk niet dat ze dat zullen doen. Het
hele onderwerp leeft daarvoor denk ik te weinig voor de gewone man. Maar
ze kunnen het voorstel ook in tweede lezing nog amenderen of verwerpen,
daar hebben ze dan wel een absolute meerderheid van alle parlementariers
en niet alleen de aanwezigen voor nodig. Weet iemand hoe waarschijnlijk
het is dat dat gaat gebeuren?

> Wordt er al gezocht naar geschikte opvolger voor hem? Misschien was vers
> bloed uit een van de nieuwe lidstaten?

Eerlijk gezegd hoop ik niet dat hij wordt weggestuurd, want ik was erg
tevreden met de huidige commissie. Alleen met die verdraaide software
patenten zit het mis. Hetzelfde gevoel heb ik trouwens bij Brinkhorst.

Wat ik hoop dat er gebeurt is dat ofwel de Raad de boel aanstaande maandag
de Commissie overruled of dat er in het EP de vereiste absolute
meerderheid wordt gehaald. Dat laatste is enger, want dan zitten we langer
in de stress. Maar het is uiteindelijk wel leuker. Ik denk dat er brede
wil in het parlement bestaat om de tanden te laten zien en de Commissie
een nederlaag te laten lijden. Maar dan wel op een punt waar iedereen ook
inhoudelijk achter kan staan.

En dat is momenteel een van mijn grote zorgen. In de mainstream media zie
ik dat het verzet tegen software patenten wordt afgebeeld als het werk van
special interests die anti-kapitalistisch zijn. En ik zie de liberalen nog
niet voor dergelijke argumenten stemmen.

Het is nog niet tot media doorgedrongen hoeveel verder software patenten
gaan dan de patenten op andere gebieden. Ze helpen de vrije mededinging in
de software-branche grondig om zeep. Dit is nota bene in strijd met de
hele filosofie van de huidige EC! En dat in een cruciale sector van de
economie. Ik hoop dat dit argument onder voorstanders van marktwerking wel
aanslaat.

> En kan volgens "het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor
> Europa?" het EP in de toekomst mensen als Barroso en McCreevy wegsturen
> zonder de hele Commissie met hen?

Geen idee. Ben ook benieuwd.