Het Parool: Schepping geen biologie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jun 28 22:42:10 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

 > REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
 >
 > Precies,

Dus toch: vertrouwen.

 > Ook daarom moet je de NPS als onverzuilde
 > kwaliteitsprogrammamaakomgeving instandhouden.

Helemaal 'onverzuild' zullen ze niet zijn ook, maar een
kwaliteitsprogrammamaakomgeving is het zeker.

 > Content!!!

Inhoud !! ?

 > Ik kijk nu al vaker, niet alleen hun programma's hoor,
 > gewoon even op internet,

Ja, ook daarin gaan ze voor. De idee van ICT komt daar al
ietsje tot zijn recht.

 > mijn videobanden zijn toch vol.

Konden we die maar lekker uitwisselen met Kazaa. Maar je mag
er wel copieen van maken en opsturen, zeker?! :) Of komt er
rechter dan ook kijken in jouw/of mijn video collectie?

 > Zo kijk je echt gericht wat je dan, toch, echt zien wil.

Ja, dat snap ik dus niet van D66.

 > Het is dus de kip met de gouden eieren slachten
 > waarmee D66 in een vloek met het CDA en zucht met de VVD
 > heeft ingestemd.

Het CDA en VVD zitten beiden, en met de poten op het bureau
in hun kan-to(o)r(nt)je een dikke sigaar te roken bij met
glaasje wijn onder handbereik.

 > En het maar met managers- en semantische blabla blijven
 > verdedigen, als lachertje van al de nieuwe(re) en
nieuwste > content-boeren.

Nooit gedacht dat D66 zich in de fuik van het paternalisme
zou verslikken.

 > Zelfs Talpa richt zich meer creatief op content dan op
 > net-management.

Netmanagement exploiteert, ontwikkelt en onderhoudt
distributienetten?

Ik ben ook wel benieuwd hoe Talpa het zal gaan doen. In het
creatief op content richten, schuilt onvermijdelijk ook het
gevaar dat het een rem zet op ontwikkelingen. In die zin is
of wordt Talpa een distributeur van creatieve ideeen van
anderen. Van distributeurs is bekend dat ze hun 'vermeende'
rechten tot bij de hoogste rechter (zie VS inzake Kazaa -
grijpt ten onrechte in in een marktsegment) veilig gesteld
willen zien, ongeacht de gevolgen voor de vrijheden van
burgers, of de bedenkers zelf. Die (laatste) komen immers
zelf 'vast' te zitten in een belangenstrijd/-afweging. Het
kiezen voor de 'distributie' door anderen legt
tegelijkertijd hun eigen mogelijkheden (of die van anderen)
aan banden.

ICT heeft nog een lange weg te gaan.

 > De uitwerking van het akkoord is zo bezien ook een
 > achterhaalde strijd.

Ze liepen al achter de feiten aan en gaan dat opnieuw doen.
Er komen geen waarborgen voor een beter functioneren, die
worden juist verder ondermijnd. Het is een top-down
ingrijpen zoals we al zo vaak hebben gezien en met
voorspelbare resultaten.

Nog los van het feit dat hier door de Staat wordt ingegrepen
in ons aller rechten van verenigingen stichting(en), en dat
op volstrekt oneigenlijk en discutabele gronden.

 > Koester zo'n creatieve omgeving als de NPS die
 > kwaliteitsprogramma's maakt toch, juist als D66.

Lijkt mij ook. Het is hoe dan ook een beschamende vertoning.
Wie zou hier de regie in handen hebben?

 > Het zal aan mij liggen, maar ik vind de NPS meer des D66,
 > libertair en onverzuild, dan andere programmamakers.

Eens Fritz, maar wil niet D66 als de enkele verdediger van
die belangen. Zie verder.

Ze dringen je geen tenminste geen idee op zonder te wijzen
op andere mogelijkheden. :)

Dat D66 zich in die positie heeft weten laten manoeuvreren,
onvoorstelbaar. Werkelijk. Die Van der Laan eist ook nog dat
je stil blijft zitten en naar haar luistert tot je strot is
doorgesneden? Want, dat is democratisch zo beslist?

D66 is het spoor bijster. Uitgerekend de partij die de
democratie zelf altijd hoog in het vaandel had.

Pluchegeil? Of toch een logisch gevolg van onze huidige
democratische vorm -en cultuur?

Henk Elegeert