Publieke omroep: opheffing publieke programma's

Sun Jun 26 13:39:03 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoop toch op logica, hoe oneigenlijk ook.

De enige echte publieke omroep (NPS) zonder dat achterhaalde ledengedoe en
zonder gehijg om kijkers en dus leden werven als enige direct opheffen,
staat zo haaks op belasting betalen om publieke programma's te maken. Het
enige kind met het halve omroepbadwater weggooien.

Zouden ze, de NPS, de enige echte "publieke" omroep, toch leden hebben, dan
wordt het weer verzuild met gehijg zoals zelfs IKON met Rosenmöller, en niet
puur de unieke kwaliteit van programma's die belastingfinanciering
rechtvaardigt.
Maar juist het niet hebben van leden maar zuiver de programmering die
financiering en zendtijd rechtvaardigen, dan is het makkelijker opheffen.

En dan heeft de politiek de taak doelen en middelen logisch te verenigen. De
partijen zijn zelf echter te verzuild en verstrengeld, zeker het CDA, met de
omroepen. Dus is er weer een foute deal gemaakt. D66 en de VVD wat,
halvering van de blanco cheque aan de hijgerige omroepjes, dan ook het CDA
wat, opheffing van de enige zuivere publieke omroep, de NPS.

Vast weer niets aan te doen, en maar afwachten of ook de intrinsieke
kwaliteit van genoemde programma's al dan niet overgenomen verloren gaat,
zoals zelfs een zuiver lingo als simpeler Twee voor Twaalf verhaspeld door
het op te leuken om oneigenlijk kijkers te werven. Ik vrees het. Dan rest
alleen BBC en België met hun rustige kwaliteit om de programma's sec.