1984 revisited

Sun Jun 26 11:21:56 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 26-jun-05, at 11:14, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Lenny boy, dan loop je alweer achter...
>
>  Moet je de berichtgeving over een 'electronische slotgracht'
> (firewall)
>  rond de grote steden eens lezen

Ik neem aan dat Lenny het daar over had?
Dit zomerproefballonnetje van de hoofdcommissarissen
is overigens al weer afgeschoten.

> (of het D66-voorstel om privacy-straffen in
>  te gaan voeren).
>
>  Volgend jaar komt trouwens de OV-chipkaart,
>     http://www.ovchipkaart.nl
>  Dan zijn iemands gangen in het openbaar vervoer volledig traceerbaar.
> Een
>  schurk/terrorist kan uiteraard anoniem blijven reizen maar de burger
> die
>  thans met een kortingskaart reist wordt dan door de computer in de
> gaten
>  gehouden want men weet maar nooit...

De gangen van een individu zijn al volledig traceerbaar
dankzij de invoering van een digitale halsband - ook wel
bekend als GSM-telefoon. Aan de hand van een driehoeks-
peiling kan worden vastgesteld waar een bepaald toestel -
en daarmee vrijwel zeker de bezitter ervan - zich bevindt.

De hele ontwikkeling is overigens enige decennia geleden
als voorspeld door de Nederlandse schrijver Gerrit Krol.

Erik vdMb