'Duurzame energie' blijkt asociale stoornis

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 24 22:45:07 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Als men perse niet de richting van kernenergie opwil (want, laten we
> eerlijk
>  wezen: daar heeft men het gewoon over - men verzint z'n verhalen uit
> angst
>  voor kernenergie), dan moet men denken in grootschalige alternatieve
> scena-
>  rio's. Geen gezeur over 'biomassa' maar uitrekenen hoe ver men komt als
> men
>  de Markerwaard inpoldert, een uitgestrekt naaldbos aanlegt dat een
> houtcen-
> [...]

Helemaal mee eens dat dat een paar van de belangrijkere scenario's zijn
waar we naar moeten kijken. Zomaar 'biomassa!' roepen levert niks op, we
moeten het wel practisch uitwerken. Een van de dingen die mij erg
aanspraken aan energiewinning uit biomassa is dat je mogelijk in
ontwikkelingslanden een hoop werkgelegenheid zou kunnen creeren om
gewassen te verbouwen voor energiewinning. Ik sprak daar laatst met iemand
in de energiebusiness over en die zei dat er niet genoeg landoppervlak
geschikt voor landbouw was om zowel in de voedsel- als in de
energiebehoefte van de mensheid te voorzien. Mogelijkheden waar hij aan
zat te denken waren om verbouwen van gewassen voor voedsel of
energiewinning in zee. Kernfusie is uiteraard een fantastische oplossing,
maar dat duurt nog wel even.