Europees Gekke Henkie NL: stank voor dank

Mon Jun 20 16:35:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cijfers:

Naast het armste Portugal en Griekenland, inmiddels gemiddelde Spanje en
rijke Ierland, vangt Luxemburg per hoofd netto veruit het meest uit de
Europese buurlande, naast de Europese instellingen die ze kreeg. Dan volgt
België met idem de Europese instellingen erbij. Frankrijk heeft ook zo zijn
regionale impuls met een week per maand het poppenparlement, en een kwart
van de landbouwbetalingen van derden, een tiende van de totale begroting.
Frankrijk betaalt als rijk land nauwelijks, idem Italië, niet arm gemiddeld,
met zijn nog veel rijkere noorden. We prateh steeds over miljarden en
miljarden ontvangsten van deze onevenwictig profiterende landen. Logisch dat
ze voor zijn en anderen egoistisch noemen, doen profiteurs dat niet altijd,
hebben die niet altijd mooie verhullende praatjes over hun voordelen op
kosten van derden.

Engeland weigert zoals bekend mee te betalen aan deze miljardensubsidies aan
de rijke landen. Denemarken en Oostenrijk mazzelen mee met de landbouwgelden
omdat die niet uitsluitend voor Frankrijk gereserveerd zijn.

Duitsland betaalt flink aan de rijke anderen, enigszins gematigd door zijn
landbouw. Idem Zweden. Nederland betaalt het dubbele, zo'n 1000 gulden per
jaar per huishouden gemiddeld. Echt geen kattenpis. Vele vele malen meer dan
het rijkere Engeland en Denemarken betalen, laat staan de factor meer dan
wat Frankrijk en Italië van uit hun stinkend rijke regio's marginaal
bijdragen.

Uiteraard is er geen enkele ratio waarom Luxemburg en Ierland het meest hun
meerendeels rijke zakken vullen vanuit andere landen, in iets minder mate
België. Spanje dat gemiddeld is qua nationaal inkomen zou netto niet meer
moeten ontvangen maar hoogstens kiet mogen spelen. Alleen Griekenland en
vooral Portugal zijn nog exht arm en verdienen zoals de Oost-Europese
bevrijden nog wel onze solidariteit om in hun infrastructuren te investeren,
in ruil voor onze vrijhandel vanuit onze voorsprong en martktoegang.

Dus wie zijn er nou egoistisch en niet solidair met de arme landen?
Inderdaad, de grootste bekken uit Luxemburg, België en Frankrijk die al het
langst financieel en met instellingen het meest profiteren van alle anderen.
Van inmiddels netto profiterenden vooral rijk Ierland en Italië, en
nauwelijks bijdragenden Denemarken en Oostenrijk hoor ik die veto's tegen
echt solidaire landbouwhervormingen en reservering van structuurfondsen naar
arme landen niet. De positie van Duitsland is het meest onduidelijk als
vriendje van Frankrijk vanwege de toegestane eenwording, waar Nederland
openlijk tegen was, i.p.v. de gulden dan los te koppelen zonder hen die
eenwording te misgunnen. Maar als Schröder opgevolgd wordt door die mevrouw
uit Oost-Duitsland verwacht ik van haar een zakelijke opstelling zonder
gedraai met Frankrijk en zonder de teleurstelling over onze opstelling tegen
de hereniging, waarvoor we flink betaald hebben via de gekoppelde gulden en
de netto-betaling die is opgelopen sindsdien.

Fritz