Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Mon Jun 20 06:49:19 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Martijn Meijering" <mmeijeri at xs4all.nl>

> Alleen voor zover het patienten in staat stelt een betere en dus duurdere
> verzekering af te sluiten.

alsof die mensen die een zorgtoelage ontvangen, nu ineens de luxe hebben geld over de balk te gooien...

 En dan het basispakket voldoende groot maken om
> mensen tegen zichzelf en misbruik te beschermen.

Vooral tegen de verzekeraars...

> Dat hoeft volgens mij nog niet het gevolg te zijn. Prijsvechters en
> kwaliteitsaanbieders kunnen in segmenten naast elkaar bestaan. Denk aan
> HUSK vs Kras Stervakanties. Wel is het dan zo dat ouderen en ziekeren meer
> zullen moeten betalen voor een betere en dus duurdere verzekering. Als de
> zorgtoelage voldoende hoog is, hoeft dit nog niet tot problemen te leiden.

Je zegt hier in feite (gechargeerd) dat er twee soorten verzekeringen zullen komen. Eentje voor de ouderen en reeds ziekeren en eentje voor de nog steeds relatief gezonde medeburger. Gezien de kostenverschillen tussen deze twee groepen zal het verschil in premies waarschijnlijk minstens een factor tien gaan worden. Gevolg, een onbetaalbare verzekering voor de ouderen en ziekeren en een goedkope maar enorm slechte verzekering voor de gezonde medemens. Als dat waarheid wordt hebben we dus het meest asociale zorgstelsel ter wereld ontworpen. Mijn verwachting is dat dat niet het geval zal zijn, maar dat er slechts prijsvechters zullen overblijven.

> Kun je dat laatste toelichten?

Conclusie was gebaseerd op deze eerdere tekst:

En dus zal het concurreren op service en kwaliteit een verliesgevende bezigheid gaan worden voor verzekeraars. Zie ook niet in hoe de overheid dit kan gaan bijsturen mocht dit scenario gaan plaatsvinden. Afschaffen van de acceptatieplicht zou ons direct in ''Ámerikaanse toestanden'' storten en het subsidieren van verliesgevende verzekeraars is teveel marktverstorend en megaduur. Gaat waarschijnlijk effetjes het tweede worden en daarna een parlementaire enquete...

Groeten,
Mark Giebels

> (D66 at nic.surfnet.nl).
> tekstveld alleen: SIGNOFF D66