Na ASO ook de coalitie

Ger gmw.arts at HOME.NL
Fri Jun 17 08:16:17 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als er medicijnen bestaan voor een ziekte is dat natuurlijk geweldig voor de
mensen die besmet zijn.
Maar je moet dan op de eerste plaats weten dat je ziek bent en niet erachter
komen als het te laat is voor je. Er bestaat, zoals je wellicht weet, ook
nog een andere hepatitis. Ontdekt na A en B, eerst Non A non B genoemd en
later C. Ook daar zitten weer enkele varianten in. Ook die varianten vallen
je lever aan, waardoor leveronstekingen ontstaan. Als dat langdurig gebeurd
kan dat op den duur ook leiden tot leverkanker. Momenteel bestaat er een
middel dat nu ongeveer 60% van de patienten geneest. Ongeveer 75.000 mensen
in Nederland weten dat ze dit virus hebben dat overigens wordt overgebracht
met enkel grote hoeveelheden bloed, dus bloedtransfusies en zo. Naar
schatting lopen er in Nederland nog zo'n 60.000 mensen rond welke niet weten
dat ze deze ziekte hebben, dat komt pas naar buiten na een tijd van tussen
de 20 en 30 jaar. Het hepatitescentrum Nederland dringt er al sinds 1992 op
aan om deze mensen op te sporen zodat men ze kan trachten te genezen maar
het ministerie wil er maar niet aan. Voor velen zal bij het naar buiten
komen van de ziekte slechts een levertransplantatie een laatste redmiddel
kunnen zijn. Waarschijnlijk is men bang voor de kosten en eventuele claims
die zullen ontstaan als al die mensen worden opgespoort dus laat maar lopen.
Aan levers bestaat soweso een groot tekort dus zullen er de aankomende 10
jaar heel wat mensen sterven aan deze vorm van hepatites C.
De Erasmus is wel bezig aan een remmer die misschien het virus kan stoppen,
men zal het middel dan de rest van hetleven moeten slikken maar dat zou een
optie kunnen zijn. Naar verluidt duurt dat nog echter een jaar of 5.

Ger