Werk,werk,werk?

Thu Jun 16 14:34:02 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-jun-05, at 13:20, Fritz van Rikxoort wrote:

> Je vergist je,

Ach jee, wat vervelend Fritz.

> Studenten hoeven niet in  eigen onderhoud te voorzien, hun ouders wel.
> De meesten werken vrijwillig bij en het is best vreemd dat dat
> gestraft wordt.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je het over hebt.
De norm in dit land is dat meerderjarigen in hun
eigen onderhoud voorzien.
Er zijn situaties denkbaar waarin dit niet gaat; dan
kan de overheid bijspringen. Maar het kan toch niet
zo zijn dat de overheid ook mensen financieel
ondersteunt die zelf in hun onderhoud kunnen voorzien?

De huidige regeling lijkt me al zeer ruim; in 2005 mag
je netto 10.461,66 bijverdienen zonder dat dit gevolgen
heeft voor je studiefinanciering. Je kan daarmee op
een inkomen komen dat boven de AOW/bijstandsnorm ligt.

De inkomenstoets voor de ouders is overigens al bij de
Wet op de studiefinanciering van 2000 afgeschaft
dacht ik. Sindsdien is het recht op een basisbeurs
onafhankelijk van het inkomen van de ouders.

Of vergis ik me nu Fritz?

> Zinloos ook.

Wat is er zinloos aan om als overheid alleen die burgers
financieel te ondersteunen die niet in staat zijn in hun
eigne onderhoud te voorzien?

> Geef elke student die studentenkaart,

Ook studenten die wel in hun eigen onderhoud kunnen
voorzien? Hoe rechtvaardig je dat Fritz?
Realiseer je je wel dat die OV-kaart wordt opgebracht
door die Nederlandse burgers die het zelf helemaal
niet zo ruim hebben? (Jij weet natuurlijk ook wel dat
de rijke Nederlanders allemaal slinkse manieren weten
om vrijwel geen belasting te betalen, zodat de kosten
van jouw ideetje zullen worden afgewenteld op de
mensen die het wat minder breed hebben.)

> check inkomen ouders voor bijdrage, en laat naast beurs bijverdienen
> vrij. Prestaties vragen horen aan studietempo gekoppeld, daar zit
> genoeg beperking in van bijverdienen, want studeren kost tijd.

O, maar daar hebben we allang een oplossing voor:
sturen op output. Met als gevolg dat de kwaliteit van
de opleiding inmiddels dermate is gedaald dat je er
gemakkelijk bij kunt werken.
De mevrouw in kwestie wist er bijvoorbeeld nog ruim
het normbedrag bij te verdienen terwijl ze toch in
twee jaar afstudeerde meen ik. Rechten, was het toch?

> Een beurs noch ov-kaart noch studielening omdat ouders kunnen
> bijdragen is een uitkering voor werkloosheid waar sollicitatieplicht
> tegenover staat.

De mevrouw waar het hier om ging, studeerde,
en werkte daarnaast om in haar onderhoud te
voorzien. Zij genoot geen uitkering. Dat kan ook
niet, want het is niet toegestaan te studeren
met behoud van uitkering, dacht ik.

> Bijverdienen is en blijft vrijwillig.

Lenen om een OV-kaart te verwerven is ook vrijwillig.
Als er aan de lening voorwaarden zijn verbonden moet
men achteraf niet gaan mekkeren.
Van iemand met een afgeronde Heao-opleiding mag men
toch verwachten dat zij in staat is de voorwaarden
waaronder haar een lening wordt verstrekt te begrijpen.

Als zij dermate veel verdient dat ze boven het norm-
bedrag komt, kan ze toch ook best haar eigen OV
betalen? Maar nee, die kosten heeft ze proberen
af te wentelen op haar medeburgers. En daarbij
heeft ze niet goed opgelet. Hoe heet dat ook alweer
in goed Nederlands, 'boontje komt om zijn loontje'?

Erik vdMb