Tekst brief coalitie-troika (was: Na ASO ook de coalitie)

Thu Jun 16 12:33:46 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Okay Tjerk,

Ik zal hier globaal de nieuwe premies incl. belastingtoeslag en
premie-/toeslaggrenzen op een rij zetten. De inkomensplaatjes kun je terug
vinden via het online kamer-archief, en zijn uiteraard mede het effect van
het vervallen van de huidige premies. Ik noem globaal de laatste cijfers die
ik ervan ken. Alle cijfers worden nog aangepast, het voorstel dat de kamer
aannam in december jl. baseerde de cijfers en voorstellen op wat toen bekend
was aan totale kosten en inkomensgrondslag.
Ik zal het zo op een rij zetten (verwoorden) dat van de gemaakte keuzen de
effecten op de onderscheiden inkomensgroepen zichtbaar worden. Want
daarover, het gewenste en ongewenste ervan, zou het debat toch moeten gaan.

De totale premielasten waren bijna 28 miljard. De helft moet komen uit de
hernoeming van de ziekenfonspremie tot zorgfonfdspremie, laatste cijfer ca.
6,25 % tot inkomen bijna 30.000 euro, de huidige ziekenfondpremiegrens. Deze
premie wordt bruto door de werkgever afgedragen en is voor de werknemer wel
belast (tegen zijn hoogste schijftarief, vaak rond 40 % dus).
Onduidelijk bleef of zelfstandigen ook direct gingen meebetalen.
Samenwonenden die fiscaal partner zijn en tal van fiscale voordelen genieten
(zoals hun nieuwe zorgtoeslag, hoger dan voor zelfstandig wonenden, ook als
de samenwonenden geen fiscaal partner zijn trouwens) zijn hier ineens wel
vrijgesteld van het betalen van premie voor twee volwassenen. In feite
vervalt slechts een klein deel van de ziekenfondspremie, die nu netto van
het werknemerssalaris wordt geheven.

Effect: je kunt beter één partner 60.000 euro laten verdienen en de ander
niet laten werken, dat spaart de helft aan zorgfondspremie in vergelijking
met minder kansrijken die beiden samen tot 30.000 euro verdienen. Zelfs twee
ouders die ieder net boven minimaal (ca.17.500 euro) verdienen, betalen meer
zorgfondspremie plus belasting erover dan de rijkste alleenverdiener.
Inkomensplaatjes: alleenverdieners en anderhalfverdieners boven de
ziekenfondsgrens zien hun particuliere premies voor twee volwassenen en
eventuele kinderen vervallen. Hun zorgfondspremie wordt afgetopt bij 30.000
euro van het hogere alleenverdienersinkomen. Dit geldt ook voor
gepensioneerde alleen- en anderhalfverdieners. Gemiddeld zie je dit terug in
de inkomenseffecten van 5 tot soms wel bijna 10 % netto erop vooruit.
Uiteraard moet ook de zorgfondspremie daardoor hoog blijven, omdat een groot
deel van de nieuwe fondsverzekerden niet meebetalen door paren hier niet als
paar te behandelen.

De nominale basispakketpremies worden naar verwachting gemiddeld minstens
1100 euro per volwassene. De kinderpremies worden via de algemene
belastingen geheven, ca. 1,5 miljard euro. De nominale premies brengen
direct de verzekeraars ca. 12 miljard op.

De zorgtoeslag maakt van de gemiddelde nominale pakketpremie weer een
inkomesafhankelijke. De norm was in het aangenomen voorstel dat
alleenstaanden minstens 4% van de bijstand van een echtpaar zelf moeten
betalen, eigenlijk dus ca. 8% van hun echte halve bijstand, zeg ca. 700
euro, toeslag alleenstaanden maximaal 400 euro topt de gemiddelde
pakketpremie van naar verwachting 1100 euro af.
Samenwonenden, ook die dat zelf niet zo zien (die geen gemeenschappelijke
huishouding beogen) worden als paar behandeld en zouden slechts 6,5% hoeven
betalen van hun minimumbijstand aan gemiddelde pakketpremie hoeven betalen.
In de praktijk een hele pakketpremie aan zorgtoeslag retour. Of meer
naarmate de pakketpremies gemiddeld oplopen.

Alleenstaanden of samenwonenden worden geacht boven het bijstandsminimum
voor een paar 4% van hun inkomen aan nominale premie te kunnen betalen,
ongeacht het aantal verzekerden. Samenwonenden kiezen vaker voor een wat
lager inkomen ieder voor de helft omdatze immers veel vaste kosten delen,
dat scheelt ze dan gelijk mooi een hogere zorgtoeslag. De geleidelijke
afname van de zorgtoeslag naar inkomen loopt door tot ca. 10.000 euro boven
het minimumloon voor alleenstaanden, en tot maar liefst ca. 27500 euro
erboven, dus tot ca. 45.000 euro, voor samenwonenden. Zie hier het
overlapeffect: geen zorgfondspremie boven 30.000 euro voor alleenverdieners
tot oneindig inkomen, wel de toeslag van bijvoorbeeld een halve nominale
premie bij een inkomen van rond 35.000 euro.

Effecten in inkomensplaatjes zijn al bijna te voorspellen en terug te
vinden. Alleen- en anderhalfverdieners gaan er altijd een procent soms 2 op
vooruit netto. Meerverdieners boven de ziekenfodnsgrens zoals eerder genoemd
wel tot 5 a 10 % (meer naarmate hun inkomen lager ligt, bij hoger inkomen
vervlakt het percentage netto van de gratis zorgfondspremie voor de partner
uiteraard, en de teoslag daalt dan langzaam).
Alleenstaanden op minimum en erboven gaan er allemaal 1 a 2 % netto op
achteruit. Ook werkende alleenstaande ouders. In de bijstand valt dat door
hun alleenstaande oudertoeslag en alleenwoontoeslag mee.

Zo genoeg?

Je overige vragen kan ik globaal beantwoorden: het basispakket start met het
huidige ziekendfondspakket, dus alleen voor partivulier verzekerden
verandert er veel. Hun betere pakket wordt vervangen door aanbiedingen van
aanvullende verzekeringen. Met risicoselectie. Voortzetting van huidige
zekerheden ken ik niet.

Fritz