Onderwijsbezuinigingen? (was: het is tijd voor lastenverlichting)

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jun 11 14:20:31 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert:
Ger, wat hou ik toch van je. Zoals Piet Bambergen zijn René van Vooren had,
Kees van Kooten zijn Wim de Bie, Bassie zijn Adriaan, zo hebben wij jou. En
professor Fluks.
Als je nu denkt dat ik blij ben dat jij van me houdt moet ik je
teleurstellen. Het idee zeg, de rillingen lopen over mijn rug.

Bert:
Even over het onderwijs.

In dit kabinet wordt op basis van het hoofdlijnenakkoord een structureel
bedrag van 800 miljoen euro extra geinvesteerd in onderwijs en kennis. In
het
paasakkoord is daar nog 250 miljoen structureel bijgekomen - de teller staat
dan dus op 1050 miljoen per jaar. Plus eenmalig 500 miljoen uit het fonds
eonomische structuurversterking naar kennis, ook uit het paasakkoord. En het
lesgeld voor niet-leerplichtige leerlingen zal ook nog verdwijnen: het
middelbaar onderwijs wordt weer gratis.
Probleem is Bert dat dit een wens is van D66, en helaas, maar die zijn toch
nu toe allemaal op niks uitgelopen. Kwestie van de verkeerde partners.

Bert:
Bovendien is met ingang van dit kabinet een eind gemaakt aan de
'sluipmoordenaars' in het onderwijs: bezuinigingen die overal doorwerken
vanwege ontoereikende loon- en prijsbijstellingen. Een voorheen (en ook nu
nog) veel gebruikt middel om algemene bezuinigingen over alle departementen
en
overheidssectoren te verdelen. Het onderwijs wordt daar sinds zomer 2003
stelselmatig van uitgezonderd. Alleen een aantal oude sluipmoordenaars uit
de
jaren daarvoor hebben ook nu nog hun doorwerking, omdat dergelijke
bezuinigingen altijd een vierjaarsopbouw kennen.

Critici tellen er graag nog bij op dat de salarissen in de collectieve
sector
vrijwel bevroren zijn, en noemen dat een 'bezuiniging' op het onderwijs,
maar
dat slaat natuurlijk nergens op.

Dat het onverdraaglijk is dat basisscholen nog steeds werken met sterk
verouderde boeken zijn we eens. Maar al sinds paars 2 komt er structureel
geld
bij voor het basisonderwijs. We hebben daar alleen geen directe invloed op;
gemeenten verdelen dat geld voor het openbaar onderwijs, en maken daarin de
keuzes.
Ach zo, het is natuurlijk weer een ander die het doet. Den Haag bepaalt zo'n
beetje alles maar een oormerkje aan bepaalde gelden kennen ze niet.
Als een van de gemeenten morgen op hun grondgebied de Betuwelijn wil
opheffen gaat dat ook gewoon door dus?
Bevriezen van salrissen van de leraren mag je natuurlijk geen bezuiniging
noemen in het onderwijs, die werken bij de gemeentereinigingsdienst of zo?
Omdat bezuinigingen altijd een vierjaarsopbouw kennen kunnen we het dus niet
ongedaan maken?
Waar een wil is een weg hoor Bert, waar geen wil is komt er ook geen weg.
Je rijdt met een vaartje van 100 achterop een andere auto wat een paar
gewonden opleverd. Je excuus en verzachtende opstandig luidt, als we 200
hadden gereden was het erger geweest. Daar zullen die gewonden helemaal
tevreden mee zijn en afzien van een schadeclaim

Ger