Onderwijsbezuinigingen? (was: het is tijd voor lastenverlichting)

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sat Jun 11 13:05:49 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger, wat hou ik toch van je. Zoals Piet Bambergen zijn René van Vooren had,
Kees van Kooten zijn Wim de Bie, Bassie zijn Adriaan, zo hebben wij jou. En
professor Fluks.

Even over het onderwijs.

In dit kabinet wordt op basis van het hoofdlijnenakkoord een structureel
bedrag van 800 miljoen euro extra geinvesteerd in onderwijs en kennis. In het
paasakkoord is daar nog 250 miljoen structureel bijgekomen - de teller staat
dan dus op 1050 miljoen per jaar. Plus eenmalig 500 miljoen uit het fonds
eonomische structuurversterking naar kennis, ook uit het paasakkoord. En het
lesgeld voor niet-leerplichtige leerlingen zal ook nog verdwijnen: het
middelbaar onderwijs wordt weer gratis.

Bovendien is met ingang van dit kabinet een eind gemaakt aan de
'sluipmoordenaars' in het onderwijs: bezuinigingen die overal doorwerken
vanwege ontoereikende loon- en prijsbijstellingen. Een voorheen (en ook nu
nog) veel gebruikt middel om algemene bezuinigingen over alle departementen en
overheidssectoren te verdelen. Het onderwijs wordt daar sinds zomer 2003
stelselmatig van uitgezonderd. Alleen een aantal oude sluipmoordenaars uit de
jaren daarvoor hebben ook nu nog hun doorwerking, omdat dergelijke
bezuinigingen altijd een vierjaarsopbouw kennen.

Critici tellen er graag nog bij op dat de salarissen in de collectieve sector
vrijwel bevroren zijn, en noemen dat een 'bezuiniging' op het onderwijs, maar
dat slaat natuurlijk nergens op.

Dat het onverdraaglijk is dat basisscholen nog steeds werken met sterk
verouderde boeken zijn we eens. Maar al sinds paars 2 komt er structureel geld
bij voor het basisonderwijs. We hebben daar alleen geen directe invloed op;
gemeenten verdelen dat geld voor het openbaar onderwijs, en maken daarin de
keuzes.