Online Opinie-onderzoek Euro

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jun 10 23:41:50 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Die tegenspraak tussen kopgroep en integratie is er niet als je de
> vrijhandel(szone) los ziet ipv verhaspelt in een tweeslachtig compromis
> met
> natievorming (eenwording).

Maar is dat wel mogelijk? Als we nou eens naar de euro kijken. Heel goed
voor de handel tussen de EU-landen, maar zonder flexibilisering van de
arbeidsmarkt erg problematisch. En dat is zo politiek als ik weet niet
wat.

Ik ben overigens erg voor zowel eenwording als vrijhandel.

> Onze handelspolitiek is neo-koloniaal omdat we onze voorsprong en
> economische macht gebruiken om de handel van (mensen van) elders
> grotendeels
> buiten te sluiten, zoals we dat met soortgelijke middelen (macht) eeuwen
> lang deden.

Mee eens.

> Mensen behandelen we precies op dezelfde economische gronden. Niet alleen
> bij permanente migratie trouwens, ook bij bezoeken (voor zaken, familie en
> vrienden, of vakantie).
> Onze economische / financiële belangen wie uit welke landen hier mogen
> komen
> of blijven en wie niet, zoals dat geldt voor hun produkten en diensten.
> Ontmoediging door importheffingen en andere belemmeringen bij handel is
> niet
> wezenlijk anders dan visa en vergunningen en andere belemmeringen voor
> mensen.

Ben ik niet helemaal met je eens. Zeker, visa en vergunningen zijn
handelsbarrieres. Maar ze zijn ook meer. Ik denk dat het helemaal niet
goed is als we grote volksverhuizingen krijgen, omdat dat tot grote
spanningen zal leiden. En denk ik ook het draagvlak voor vrijhandel zal
ondermijnen. En omgekeerd geldt ook zoiets: succesvolle vrijhandel
vermindert migratiestromen. Aan de andere kant is het ook goed denkbaar
dat volledige vrijheid tot migratie tot ontzettend snelle gelijktrekking
van de welvaart in de wereld zal leiden, waarna mensen graag weer terug
zullen willen naar hun eigen land. Maar ik denk dat het een recept voor
revolutie en oorlog is. Veel beter lijkt het me om een green card systeem
in te voeren.

> Maar goed, de hamvraag die mij interesseert is, willen we vrijhandel en/of
> statelijke integratie, en willen we vrijhandel binne Europa als middel om
> een blok tegen de rest van de wereld te vormen, of onderdeel van een
> wereld
> die zich vrijer en gelijker ontwikkelt en economisch integreert, waardoor
> ook niet-economische integratie zoals vrij reizen en migreren mogelijk
> wordt.

Wat mij betreft dat laatste, maar die onbeperkte migratie pas als de grote
verschillen in welvaart in de wereld zijn verdwenen.

> Staats- en federatievorming lijkt me slechts interessant waar volken en
> regio's in hoge mate al cultureel geintegreerd zijn en is geen doel op
> zich.

Maar wat mij betreft wel wenselijk om samen ook politiek sterker te staan.
Ik ben erg voor vrijhandel en dus tegen protectionisme, maar een politiek
machtsblok lijkt me wel erg wenselijk.

> Wederzijds bindende vormen van samenwerking zijn wel een belangrijk
> middel.
> Wereldwijd. Kennelijk is in Europa althans politiek staats- en
> federatievorming door het "succesvol" vormen van een groeiend handelsblok
> verwart tot doel ipv bindende samenwerking als middel te blijven
> verkiezen.

Toch denk ik dat een politiek machtsblok een nodig tussenstation is. En
overigens: niet alleen breidt de EU uit, de handelsbarrieres met de rest
van de wereld worden wel degelijk afgebroken - zij het tergend langzaam.