Online Opinie-onderzoek Euro

Fri Jun 10 23:19:00 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die tegenspraak tussen kopgroep en integratie is er niet als je de
vrijhandel(szone) los ziet ipv verhaspelt in een tweeslachtig compromis met
natievorming (eenwording).

Onze handelspolitiek is neo-koloniaal omdat we onze voorsprong en
economische macht gebruiken om de handel van (mensen van) elders grotendeels
buiten te sluiten, zoals we dat met soortgelijke middelen (macht) eeuwen
lang deden.
Mensen behandelen we precies op dezelfde economische gronden. Niet alleen
bij permanente migratie trouwens, ook bij bezoeken (voor zaken, familie en
vrienden, of vakantie).
Onze economische / financiële belangen wie uit welke landen hier mogen komen
of blijven en wie niet, zoals dat geldt voor hun produkten en diensten.
Ontmoediging door importheffingen en andere belemmeringen bij handel is niet
wezenlijk anders dan visa en vergunningen en andere belemmeringen voor
mensen.

Maar goed, de hamvraag die mij interesseert is, willen we vrijhandel en/of
statelijke integratie, en willen we vrijhandel binne Europa als middel om
een blok tegen de rest van de wereld te vormen, of onderdeel van een wereld
die zich vrijer en gelijker ontwikkelt en economisch integreert, waardoor
ook niet-economische integratie zoals vrij reizen en migreren mogelijk
wordt.

Staats- en federatievorming lijkt me slechts interessant waar volken en
regio's in hoge mate al cultureel geintegreerd zijn en is geen doel op zich.
Wederzijds bindende vormen van samenwerking zijn wel een belangrijk middel.
Wereldwijd. Kennelijk is in Europa althans politiek staats- en
federatievorming door het "succesvol" vormen van een groeiend handelsblok
verwart tot doel ipv bindende samenwerking als middel te blijven verkiezen.

O.a. Christian Saint-Etienne die ik noemde maar ook vele anderen ontwarren
e.e.a gelukkig weer. En dan blijft er weinig populistisch over, noch voor
noch tegen het compromis-verdrag.